چگونه قدرت تشخیص فرصت های کارآفرینی را در خود تقویت کنیم؟

فرصت مشاور علی جاهدی

تشخیص فرصت های کسب و کار یعنی چه؟

کارآفرینان موفق چگونه فرصت های کسب و کاری را کشف می کنند؟

چطور برخی افراد فرصت‌ها را کشف می‌کنند و برخی دیگر قادر به تشخیص آن نیستند؟

 

تشخیص فرصت های کسب و کار

همانطور که در یادداشت «فرصتهای کسب و کار جه هستند؟» عنوان نمودم فرصت های کسب و کاری همان نیاز هایی در بازار هستند که می توان از طریق راه اندازی یک کسب و کار آنها را حل یا رفع نمود. به عبارت دیگر حل مساله می تواند در قالب یک کسب وکار دانش بنیان صورت گرفته و آن کسب و کار از این حل مساله مثلا به درآمد برسد و برای آن کسب و کار منافع اقتصادی یا اعتباری یا هر ارزش مطلوب دیگری را به همراه داشته باشد. معمولاً افرادی که وارد دنیای کسب و کار می‌شوند احساس می‌کنند که نقطه‌ی شروع کسب و کار از ایده است. درنتیجه تمام تمرکز خود را روی طراحی ایده‌های مختلفی برای شروع یک استارت‌آپ می‌کنند. درصورتی‌ که قبل از ایده‌یابی مرحله‌ی مهمی به نام تشخیص فرصت کسب و کار وجود دارد. اگر دیده‌اید که ایده‌ای توانسته به موفقیت خوبی برسد در حقیقت فرصت خوبی را ایجاد یا شناسایی کرده است. مثلاً افزایش توجه خانواده ها به آموزش کودکان یا کاهش در جامعه می‌تواند یک فرصت مناسب برای شما باشد؛ سپس تلاش می‌کنید با ارائه یک ایده‌ی مناسب از این فرصت استفاده کرده و با یک مدل کسب و کار عالی (که در یادداشت با عنوان “چگونه ایده هایمان را اجرایی کنیم؟” بدان اشاره کردم) از این موقعیت درآمدزایی کنید. مثلا راه اندازی مرکز آموزش های آنلاین کودکان یا بازی تحت تلفن همراه آموزشی، فرصت و ایده دو روی یک سکه هستند و هر دو به‌طور هم‌زمان در راه‌اندازی یک استارت‌آپ مطرح می‌شوند.


به عبارت دیگر نقش اصلی کارآفرین در جامعه، کشف فرصت و خلق ثروت است.


مشاور فرصت کسب و کار دکتر جاهدی

یکی از ویژگی‌های مهم کارآفرینان، اینست که دائماً به دنبال ایجاد یا شناسایی فرصت‌های جدید در محیط اطراف خود هستند. همانطور که اشاره شد منظور از فرصت، همان شرایط و موقعیتی است که می‌تواند با ارائه یک راه حل توسط ما منجر به پیشرفت و توسعه ما شود.
توجه داشته باشید که ممکن است امروز فرصتی را شناسایی کنید اما در آینده این فرصت برای شما مناسب تشخیص داده نشود. برای مثال شاید در زمان حاضر اشتیاق مردم به خریدهای اینترنتی زیاد باشد ولی ممکن است در آینده از این شور و اشتیاق کاسته شود.


آن‌چه که در تشخیص یک فرصت و ارائه یک راهکار و محصول اهمیت زیادی دارد، زمان است.


در مسیر طراحی و راه اندازی یک شرکت دانش بنیان باید به دنبال فرصت‌هایی باشید که در سال‌های آینده هم برای شما شرایط ویژه‌ای را فراهم می‌کند و بتوانید از آن درآمدزایی کنید و فقط محدود به چند سال نباشد. به همین دلیل است که تکنیک‌های مختلف در تشخیص یک فرصت کمک می‌کند که آن‌چه در آینده به‌عنوان یک موقعیت ویژه به‌حساب می‌آید را تحلیل کنید و فرصت‌های مناسب را شناسایی کنید. شناسایی فرصت نیازمند درک صحیح از حوزه و صنعتی است که قصد فعالیت در آن را دارید؛ مثلا حوزه داروسازی یا حراجی آنلاین؛ یعنی علاوه بر این‌که وضعیت فعلی یک حوزه یا صنعت را بررسی می‌کنید، وضعیت آینده آن را هم تحلیل کنید چون ایده و محصول نهایی شما درنهایت در یک صنعت خاص عرضه خواهد شد و تا جای ممکن باید از محیط پیرامون خود اطلاعات لازم را کسب کنید. اگر می‌خواهید در حوزه‌ی ICT یا فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت کنید باید همیشه مطالب موجود در روزنامه‌ها، سایت‌ها و گزارش‌های خاص این حوزه را مطالعه کنید و با افرادی که دارای تجربه و اطلاعات زیادی در این حوزه هستند بیشتر ارتباط داشته باشید تا بتوانید فرصت‌های مناسب در این صنعت را به‌خوبی شناسایی کنید.

تشخیص فرصت های کسب وکاری توسط کارآفرینان

کارآفرینان موفق چگونه فرصت های کسب وکاری را تشخیص داده اند؟
شناسایی فرصت در یک حوزه، صنعت یا بازار کار آسانی نیست. بسیاری از کارآفرینان در وهله اول توانسته‌اند یک فرصت بکر را از دل صنعت یا بازار پیدا کرده و زمینه خلق نوآوری را برای خود ایجاد نمایند. اما چطور به این قابلیت رسیده‌اند؟ چطور برخی افراد فرصت‌ها را کشف می‌کنند و برخی دیگر قادر به تشخیص آن نیستند؟ در جواب به این سؤال باید بدانید که خود کارآفرینان در جهت یافتن یک فرصت چه فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند. مطمئن باشید کارآفرینان در جهت یافتن یک فرصت، مجموعه فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند. به مدل زیر که در کارگاهی در مرکز توانمندسازی کسب و کارهای نوپا ارائه شد دقت کنید:

 فرصت های کارآفرینی مشاور دکتر جاهدی

این مدل در من در کارگاه “کشف ایده های طلایی کسب و کار” به تفصیل به آن می پردازم، به‌خوبی نشان داده است که برای شناسایی یک فرصت از سه عامل استفاده شده است. در حقیقت کارآفرینان از این سه عامل یا ترکیبی از آن‌ها استفاده کرده‌اند و به فرصتی دست‌یافته‌اند. این سه عامل عبارت‌اند از:

  • دانش قبلی از بازار و مسائل مشتری

  • هوشیاری کارآفرینانه

  • شبکه‌های افراد و منابع

براساس این مدل اگر بخواهید که فرصت‌های مختلفی دست‌یابید باید این سه عامل زیر را در خود تقویت کنید. در حقیقت این سه عامل در تشخیص یک فرصت به کارآفرینان کمک زیادی می‌کند. در ادامه این سه عامل توصیف شده است.

فرصت مشاور علی جاهدی

دانش قبلی از بازار و مسائل مشتریان:

دانش قبلی اشاره به اطلاعات خاص شما به یک موضوع دارد. همان که در برخی موارد Domain Knowledge هم گفته می شود. مثلاً اگر شما به صنعت تجهیزات پزشکی علاقه‌مند هستید هر آنچه در مورد این صنعت می‌دانید (از مشتریان، رقبا، اخبار و اطلاعات) دانش شما را در این حوزه تشکیل می‌دهد. این کار معمولاً به دو شکل انجام می‌شود. گاهی اوقات با شرکت در همایش، رویدادها و یا کارگاه‌های آموزشی اطلاعات و دانش خود از آن صنعت را زیاد می‌کنید و گاهی اوقات هم اطلاعات شما در یک صنعت خاص برحسب تجربه کامل می‌شود. مثلاً شما به عنوان یک کارآموز در یک شرکت فعالیت نموده و یا به مدت چند سال در صنعت یا بازار موردعلاقه خود به عنوان یک کارشناس مشغول به فعالیت ‌می‌شوید. هر آنچه در این مدت یاد گرفته‌اید همان دانش و اطلاعات شما را تکمیل خواهد نمود. گاهی اوقات هم در صنعتی مشغول به کار نیستید ولی خودتان برحسب تجربه فردی و پیگیری اخبار و مطالعه مقاله‌های آن صنعت توانسته‌اید به اطلاعاتی از صنعت مورد علاقه خود دست ‌یابید. شما باید تا جای ممکن اطلاعات خود را نسبت به صنعت موردعلاقه خود زیاد کنید. دانش قبلی شما باعث می‌شود تا درک بهتری نسبت به بازار خود داشته باشید و بدانید که مشتریان این صنعت چه مشکلاتی دارند. شناسایی این مشکلات (Problem) یا مساله ها یا نیازهای بازار همان فرصت هایی است که شما می توانید با ارائه یک راه حل در قالب ایده آنها را رفع نمایید.

آیا اقدامات لازم برای افزایش دانش قبلی از بازارها و مسائل مشتریان حوزه مورد علاقه را انجام می دهید؟

  • شرکت در کارگاه‌های آموزشی، همایش‌ها و سمینارهای مربوط به صنعت موردعلاقه

  • مطالعه مجله، مقاله و کتاب ‌های مربوط به صنعت مورد علاقه

  • پیگیری و مطالعه گزارش‌های منتشرشده از صنعت خود در سایت‌ها و منابع مختلف

  • تحلیل مداوم مدل کسب و کار و روند ایجاد و رشد کسب و کارهای مختلف

  • فعالیت به شکل کارورزی، کارآموزی یا اشتغال در صنعت مورد علاقه

مثلا در قالب طرح های کارآموزی مجموعه رشدانا در مشهد یا کارآموزی های دانشگاهی

ali jahedi startup mashhad

برای شناخت بیشتر شرکت های فعال در یک حوزه می توانید در اینترنت جستجو کرده و یا مثلا به لیست شرکتهای دانش بنیان پارک علم و فناوری خراسان مراجعه نمایید.

experience startup ali jahedi

شبکه‌های افراد و منابع:

شبکه افراد همان مجموعه افرادی است که شما با آنها در ارتباط بوده و یا تماس دارید. شبکه افراد بخشی از همان مفهوم مهمی است که جدیدا در دنیا به شدت به آن توجه شده و به آن سرمایه اجتماعی (Social Capital) گویند. شبکه شما مجموعه افرادی با مهارت ها و تجربه های مختلف هستند که اگر نیاز به آنها داشتید میتوانند شما را کمک و یا راهنمایی نمایند. تجربه کارآفرینان بزرگ نشان داده که خیلی از ایده ها در حین صحبت با دوستان کشف یا خلق شده اند. ارتباط با دیگران و دوستان به این موضوع کمک زیادی می کند. احتمالا گاهی متوجه یک منبع مالی یا اطلاعاتی در اطراف خود شده‌اید که به‌وسیله آن توانسته‌اید به ایده جدیدی برسید یا کارهای جدیدی را شروع کنید. افرادی که شبکه ارتباطی قوی بین سایرین داشته و با منابع مختلفی در ارتباط بوده‌، توانسته‌اند فرصت‌های بهتری را در کوتاه‌ترین زمان پیدا و از آن استفاده کنند. تا جای ممکن باید شبکه ارتباطی خود را وسیع کنید. علاوه بر این باید به انواع منابع مالی، فیزیکی و اطلاعاتی دسترسی داشته باشید.

آیا اقدامات لازم برای افزایش شبکه افراد و منابع خود را انجام می دهید؟

  • شناخت کارآفرینان و مالکان کسب‌وکار صنعت موردعلاقه

  • شناخت افراد خبره، متخصص و صاحب‌نظران صنعت

  • عضویت و پیگیری گروه‌های شبکه‌های اجتماعی مرتبط با کسب و کار و صنعت خود

  • شناخت و ارتباط با افراد دارای دسترسی به منابع مورد نیاز کسب و کار مالی یا فیزیکی

  • حضور در نشست ها و رویدادهای شبکه سازی مرتبط با کسب و کار و حوزه تخصصی موردعلاقه خود

به عنوان مثال اگر علاقه مند به راه اندازی کسب و کار در حوزه علم داده (Data Science) هستید باید رویدادهای معتبر و مهم مرتبط با این حوزه در شهر خود یا در کشور را مثلا کافه دیتا در شهر مشهد و اگر علاقه مند به فعالیت در حوزه بازاریابی دیجیتال هستید حضور در نشستهای ماهانه کافه دیجیتال مارکتینگ در مشهد یا نشست های حوزه بلاک چین در تهران را پیگیری کنید.

networking ali jahedi

هوشیاری کارآفرینانه:

یک توانایی ذهنی است که شما را در دنیای کارآفرینی به شدت کمک خواهد نمود. کارآفرینان دارای هوشیاری کارآفرینانه هستند یعنی نسبت به تغییرات محیطی، رخدادها و روند‌های موجود در یک صنعت حساس بوده و به آن توجه ویژه دارند. این تغییرات می‌تواند در فناوری، تغییرات در بازار، تغییرات در سیاست‌های دولت، رخدادهای شکل‌گرفته در یک دوره زمانی خاص و روند‌هایی  باشد که در جمعیت و جامعه شکل می‌گیرد. آنچه مهم است این است که به این تغییرات، رویدادها و روندها حساس باشید. همین هوشیاری کارآفرینانه باعث می‌شود که افراد مختلف، فرصت‌های متفاوتی هم پیدا می‌کنند چرا که میزان حساسیت افراد به این عوامل متفاوت است. هوشیاری کارآفرینانه شما را قادر می‌سازد که بتوانید به‌درستی به دنبال اطلاعات باشید و بتوانید بین آنچه در صنعت یا بازار پیدا کردید ارتباط برقرار کنید و سپس با ارزیابی صحیح قادر باشید اطلاعات درست را از نادرست تشخیص دهید.

آیا اقدامات لازم برای افزایش هوشیاری کارآفرینانه خود را انجام می دهید؟

  • مطالعه گزارش‌ها و صحبت با مشتریان و کسب‌وکارهای مختلف و شناسایی روند خاصی در صنعت موردعلاقه

  • شناخت رویدادی خاص و غیرمنتظره در صنعت شما

  • رصد تغییرات در نگرش‌ها، سلیقه‌ها، باورهای مشتریان

  • رصد تغییرات در تکنولوژی حوزه یا صنعت موردعلاقه شما

  • رصد تغییرات در دانش و علوم مرتبط با صنعت شما

  • کشف رابطه معنی دار بین تغییرات یاده شده بالا

نهایتا زمانی که این سه عامل را در خود تقویت نمایید می توانید به موقعیت‌های بکر صنعت یا بازار خود بهتر دست پیدا ‌کنید. باید بدانید که تشخیص یک فرصت امری ساده ای نیست که بتوانید با خانه‌نشینی به آن برسید. باید از خانه بیرون آمده و صنعت و بازار خود را به‌دقت زیر نظر داشته باشید. از هر اطلاعاتی که مرتبط با کار شماست به‌سادگی عبور نکنید شاید این اطلاعات امروز به درد شما نخورد اما در آینده مورداستفاده شما قرار خواهد گرفت.

برای من به شخصه این موضوع قابل درک نیست! دفعات زیادی پیش آمده و در کارگاه ها و کلاس درس دانشگاه یا جلسات مشاوره از افراد علاقه مند به کارآفرینی در یک صنعت مشخص سوال میکنم «چه افراد و کسب و کارهای موفق و ناموفقی در این حوزه میشناسید؟» و پاسخ آنها هیچ یا بی ارزش است! چگونه می توان برای تشخیص فرصت های یک حوزه و کارآفرینی تلاش نمود و افراد و کسب و کارهای موجود و ایده های آنها و مدل کسب و کار آنها را نشناخت! این ورود چشم بسته به این حوزه است که نتیجه آن هم از پیش روشن است پس لطفا درک و شناخت از حوزه مورد علاقه از یک سو و مهارت های کارآفرینی خود را برای موفقیت در کسب و کار افزایش دهید.

منابع مورداستفاده:

Study.com,Ictstartups

به نظر شما چگونه می توان فرصت های کسب و کاری بهتری کشف نمود؟

به روشی می توان مهارت تشخیص فرصت های کسب و کاری را در خود افزایش داد؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار