کارگاه کشف نیاز واقعی مشتری در استارت آپ ها

مخاطبین کارگاه آموزشی کشف نیاز مشتری:

  • علاقه مندان به طراحی و راه اندازی کسب و کار
  • دانشجویان علاقه مند به ورود به فضای فناوری
  • کارآفرینان در مرحله اعتبارسنجی ایده یا محصول


چرایی کارگاه آموزشی:

آیا ایده من خریداری خواهد داشت؟
آیا مشتری ها محصول کسب و کار ما را دوست خواهند داشت و نیاز دارند؟

بر اساس بررسی های مختلف، یکی از مهمترین دلایل عدم موفقیت کسب و کارهای نوپا (حدود ۴۰ درصد)، تلاش برای تولید و تجاری سازی ایده هایی است که اساسا نیازواقعی به آن در بازار هدف وجود ندارد(No Market Need!). به عبارت دیگر یکی از مهمترین مهارت هایی که باید کارآفرینان در مراحل اولیه راه اندازی کسب و کار بدانند تشخیص درست نیاز بازار یا ارزیابی نیاز (Need Assessment) و اعتبار سنجی آن است که آیا ایده یا راهکار آنها پاسخ مناسبی برای پوشش آن نیاز است؟(Problem-Solution Fit). که کار ساده ای نیست!

اعتبار سنجی ایده ها آنجایی سخت تر نیز می شود که بدانید ثابت شده است اکثرا خود مشتری ها هم نیاز خود را به درستی نمی دانند! البته این کار سخت با روش هایی برگرفته از متد استارتاپ ناب و کتاب Rob Fitzpatrick و … میسر و ساده خواهد بود. در این کارگاه آشنا خواهیم شد.

محوریت اصلی بحث در این کارگاه روش های عملی دستیابی به موضوع “Problem-Solution Fit” در استارت آپ هاست. بخش اصلی سرفصل‌های این کارگاه براساس کتاب های «The Startup Owner’s Manual» نوشته Steve Blank و «The MOM Test» نوشته Rob Fitzpatrick ( کارآفرین حوزه تکنولوژی و یکی از شریکان Founder Centric) است. در این کارگاه ضمن بررسی فرآیند توسعه مشتری (Customer development) به این موضوع که نیازسنجی چه اهمیتی در طراحی های اولیه و موفقیت کسب و کارهای نوپا دارد و چطور با مشتری‌ها مصاحبه کنیم و با وجود پاسخ‌های نادرستی که از همه می‌شنویم، بفهمیم که آیا ایده‌ کسب‌و‌کار ما ایده خوبی است یا خیر، اصول مصاحبه و مواردی که باید از آنها در هنگام مصاحبه پرهیز شود، پرداخته شده‌است.

مصاحبه مشتری مشاور جاهدی

در حقیقت مصاحبه با مشتری از جمله فعالیت هایی است که افراد قبل از طراحی و شروع یک کسب‌وکار باید با آن آشنا شوند و از اتلاف هزینه و وقت جلوگیری نمود.

محتوای کارگاه آموزشی:

موضوعات این کارگاه را در چهار بخش زیر است:

  • مرور مفاهیم استارت‌آپی
  • ضرورت نیازسنجی
  • تکنیک‌های مصاحبه با مشتریان
  • چند مثال استارت‌آپی

همانطور که در بالا و همینطور در یادداشت روزنامه خراسان به عنوان “بیماری های شایع استارتاپ ها” اشاره گردید یکی از نکات مورد تاکید در این کارگاه تحلیل علل شکست استارت آپ ها و سهم علت “no Market Need” در این شکست هاست. جالب توجه است که چنانچه بخواهیم این نیاز را با مصاحبه کردن با مشتریان شناسایی کنیم می بایست بدانیم که اگر مصاحبه را خوب انجام ندهید، به داده غلط (False Positive) دست پیدا می‌کنید و به اشتباه فکر می‌کنید که در حال پیمودن راه درست هستید و این بدتر از مصاحبه نکردن است! و این حساسیت اطلاع از دانستن مهارت ها و اصول مصاحبه درست با مشتری را بیشتر بیان می نماید.

این کارگاه به صورت کاملا تعاملی و با استفاده از مثال‌های عملی و بومی برگزار می شود.

حضور یا برگزاری کارگاه آموزشی

کارگاه یاد شده به دفعات متعدد و به سفارش سازمان ها / دانشگاه ها یا شرکت های مختلفی برگزار می شود که برای اطلاع و حضور در آن می توانید از طرق زیر اقدام نمایید:

از طریق سایت مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این کارگاه که به صورت دوره ای و در قالب کارگاه های توانمندسازی توسط این مدیریت با همکاری معاونت فناوری دانشگاه برگزار می گردد حضور یابید.

  • آزاد:

از طریق پیگیری اینستاگرام به آدرس jahedi.a@

  • پلتفرم توانمندسازی نیروی انسانی رشدانا:

این کارگاه به صورت دوره ای در مجموعه رشدانا نیز برگزار می شود که می توانید از طریق لینک زیر ثبت نام و حضور یابید:

کارگاه اعتبار سنجی دکتر جاهدی رشدانا

 

برای درخواست برگزاری کارگاه اختصاصی/سازمانی می بایست درخواست خود را حداقل دو ماه قبل از طریق فرم تماس با من ارسال بفرمایید.

دانلود فایل ارائه

لینک دانلود فایل ارائه

 

شما از دوستانی هستید که تا بحال در این کارگاه شرکت کرده اید؟
متشکر خواهم شد اگر تجربه و نظر خودتون را با من و دیگران در فرم نظرات زیر به اشتراک بگذارید.

قبلی «
بعدی »

۲ دیدگاه ها

  1. آقای دکتر سلام. من این کتاب را خونده بودم ولی بعد از این کارگاه تازه خیلی از مفاهیم برای من روشن شد.
    سپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار