استارتاپ استودیو چیست و مناسب چه استارتاپ هایی است؟

استارتاپ استودیو چیست و چه تفاوتی با شتابدهنده های کسب و کار دارند؟

چه خدماتی توسط استارتاپ استودیو ها ارائه می شود؟

استارتاپ استودیو مناسب چه تیم ها یا استارتاپ هایی است؟

 

در اکوسیستم نواوری و کارآفرینی هر منطقه ای همچون اکوسیستم نوآوری تهران یا اکوسیستم نوآوری مشهد، مجموعه هایی مختلفی وجود دارند که یا به صورت رسمی و با مجوز یا بدون مجوز تلاش می کنند تا به عنوان یک سازمان حمایت کننده استارتاپ ها عمل کرده و با توانمندسازی، سرمایه گذاری و پشتیبانی از آنها نرخ موفقیت آن کسب و کارها را بالا ببرند. این سازمان ها و شرکت ها علیرغم شباهتی کلی که در ماموریت خود دارند با مدلهای مختلفی طراحی و فعالیت می نمایند. مراکز رشد، شتابدهنده های کسب و کار، مراکز نوآوری، شتابدهنده های سازمانی و … مثالهایی از این مجموعه ها هستند که قبلا در یادداشت های دیگری به تفصیل (شتابدهنده یا مرکز شتابدهی چیست؟ /  انواع شتابدهنده های استارتاپ / خدمات اصلی یک شتابدهنده کسب و کار واقعی چیست؟ ) به آنها اشاره کردم.

مشاور ستابدهنده جاهدی

اما یکی از بهترین مدلها برای ایجاد نظام مدیریت نوآوری در یک شرکت بزرگ یا سازمان تاسیس راه اندازی استارتاپ استودیو به عنوان یک واحد ویژه برای پرورش ایده ها و کس بو کارهای جدید برای توسعه کسب و کار مادر است.

استارتاپ استودیو چیست؟

استارتاپ استودیو (Startup Studio) یکی از این سازمانهای حمایتی از استارتاپ ها است که با اسامی دیگری همچون کارخانه استارتاپ (startup factory) یا Startup Foundry یا Venture Studio نیز شناخته می شود. این سازمان ها شبیه شتابدهنده ها بوده و هدف شان راه اندازی و افزایش نرخ موفقیت کسب و کارهای نوپا است.

استارتاپ استودیو، برخلاف یک شتاب دهنده کسب و کار عمل میکند. همانطور که قبلا در این یادداشت (خدمات شتابدهنده های کسب و کار واقعی) گفتم در شتابدهنده ها، کارآفرینان با ایده ها و مدل کسب و کار مورد نظر خود به شتابدهنده ها مراجعه کرده و به دنبال حمایت، سرمایه و منتور و بهترین مشاور کسب و کار و … هستند اما در یک استارتاپ استودیو، در ابتدا هیچ تیمی وجود ندارد. به طور معمول یک استودیو بر اساس بررسی های خود و یا ارتباطی که با سازمان ها یا شرکتهای بزرگ و بازار دارد ایده های مختلف را ایجاد کرده و سپس برای ایده ها تیم های مناسب پیدا می کند تا ایده ها را به کسب وکار تبدیل کنند. البته اختلافات دیگری نیز بین شتابدهنده ها با این نوع سازمان وجود دارد که در ادامه به تفصیل توضیح خواهم داد.

یکی از مهمترین دلایل ایجاد تمایز در استارتاپ استودیو ها با شتابدهنده های کسب و کار آن است که آنها عموما توسط یک شرکت بزرگ یا سازمان ایجاد و یا حمایت ویژه می شوند. به عبارت دیگر کمتر رخ میدهد که یک تیم بدون ارتباط مشخص و دائمی با یک شرکت یا سازمان اقدام به راه اندازی استودیو نماید. عموما استارتاپ استودیو ها مدل و روش بسیار خوبی برای اجرای سیاست نوآوری باز در شرکتهای بزرگ است که جایگزین روش های سنتی تحقیق و توسعه (R&D) و نوآوری بسته شده اند. حتما در یادداشت مجزایی به نوآوری باز به عنوان قوی ترین سیاست مدیریت نوآوری در شرکتهای بزرگ خواهم پرداخت.

تفاوت های استارتاپ استودیو با شتابدهنده کسب و کار:

  • اطلاع یا دسترسی خوب به نیازهای واقعی بازار:

به دلیل ارتباط نزدیک استودیو با یک شرکت بزرگ یا سازمان مشخص که دارای سهم بازار مناسب و تجربیات و اطلاعات خوبی از یک بازار مشخص است، استودیو هم به خوبی از نیازهای جاری مشتریان مطلع است و همچنین با دسترسی خوبی که به مشتریان دارد میتواند در اعتبارسنجی ایده (که در این کارگاه آن را آموزش میدهم) تیم و البته مدل اجرایی کردن آن کمک ویژه ای به استارتاپ نماید که این اتفاق مهمترین آورده یک استارتاپ استودیو است.

  • تزریق ایده /نیاز :

عموما در استارتاپ استودیو ها نیاز ها و ایده های داخلی که توسط سازمان حامی یا خود استارتاپ استودیو کشف شده به تیم پیشنهاد میشود. ممکن است این ایده بر اساس تقاضای یک سازمان یا کارفرما یا حتی اطلاع خوب شرکت حامی استودیو از نیاز مشتریان در بازار کشف شده باشد. به همین دلیل احتمال مرتبط بودن ایده کسب و کار با یک نیاز واقعی در بازار که یک ویژگی بسیار مهم است بیشتر خواهد بود و خود این پارامتر شانس موفقیت استارتاپ را چند برابر بالا خواهد برد.

به عنوان مثال این مجموعه ها فراخوان هایی حول نیازهای فناورانه مشخصی در بازار و برای شناسایی بنیانگذاران و تیم های استارتاپی منتشر می کنند و یا در رویدادها به اعلام این موارد می پردازند و از این طریق تیم های دارای علاقه و البته مهارت را برای جذب ذر استودیو شناسایی می کنند.

  • ارتباط بلند مدت با استارتاپ:

برخلاف شتابدهنده های کسب و کار، ارتباط در استارتاپ استودیو با استارتاپ ها بلند مدت و Long Term است و محدود به یک دوره ۶ یا ۹ ماهه نیست.

  • تعداد کمتر و تمرکز بیشتر:

به دلیل اینکه ارتباط با استارتاپ ها در یک استارتاپ استودیو بلند مدت بوده و البته سرمایه گذاری زیادی هم روی آنها انجام می شود، سیاست آنها بر پذیرش تعداد کمتر استارتاپ و تمرکز بیشتر بر آنها است. این سیاست برخلاف مدل رایج شتابدهنده ها است که تلاش می کنند ریسک خود را با پذیرش، توانمندسازی و سرمایه گذاری روی تعداد زیاد استارتاپ مدیریت کنند.

  • اطلاع از نیازهای متنوع تر و تلاش برای تامین همه نیازمندیهای استارتاپ:

همانطور که در این یادداشت (خدمات اصلی یک شتابدهنده کسب و کار واقعی) اشاره کردم شتابدهنده های کسب و کار خدمات مشخص و تقریبا ثابتی را به اعضای خود ارائه میدهند. اما در یک استودیو به دلیل تمرکز بیشتر بر تعداد کم استارتاپ و البته دسترسی به منابع و تجهیزات شرکت حامی استودیو، تلاش می شود تقریبا و تا حد امکان همه نیازهای یک استارتاپ در استارتاپ استودیو تامین شود. بخشی از این نیازها ممکن است خدماتی عمومی و مشابه شتابدهنده ها همچون فضای کاری اداری، سرمایه بذری (Seed Money) و مجموعه ای از آموزشهای و منتور و دسترسی به بهترین مشاور کسب و کار و مشاور استارتاپ و … باشد. اما استارتاپ ها بسته به ایده و راه حلی که دارند ممکن است نیازهای تخصصی یا ویژه دیگری داشته باشند. نیاز به آزمایشگاه تخصصی، تجهیزات و سخت افزارهای خاص، مجوز های ویژه و … مثالهایی از این نیازها است که یک استودیو در درجه اول به خوبی بخش زیادی از این نیازها را میداند و البته تلاش بیشتری برای تامین همه این موارد خواهد کرد.

به عبارت دیگر می تواند خدمات شخصی سازی شده برای هر استارتاپ ارائه گردد. خدمات در یک استارتاپ استودیو به صورت استاندارد و عمومی برای همه استارتاپ ها نیست و تلاش می شود نیازهای اختصاصی هر استارتاپ تا حد امکان برآورده شود.

  • دسترسی به شبکه تخصصی و کسب و کاری مرتبط با ایده:

داشتن شبکه قوی و شبکه سازی یکی از مهمترین مواردی است که باید در دستور کار همه کارآفرینان و بنیانگذاران استارتاپ ها باشد چرا که این جمله به همه اثبات شده است:

البته ایجاد این شبکه و ایجاد اعتماد در دیگران برای تعامل و همکاری با شما بسیار سخت و زمان بر است. اما بازهم به دلیل تجربه و سابقه و شبکه ای که سازمان یا شرکت حامی یا موسس استارتاپ استودیو در طی سالهای فعالیت و موفقیت خود به دست آورده است استارتاپ عضو یک استارتاپ استودیو میتواند به راحتی و با کمک آن شرکت بزرگ به این شبکه ارزشمند چه در حوزه فنی و تخصصی

  • سرمایه گذاری و در نتیجه سهم و دخالت بیشتر در استارتاپ:

وقتی استودیو زمان و منابع ییشتری برای تامین نیاز استارتاپ در اختیار او قرار می دهد یعنی سرمایه گذاری بیشتری نموده است. به همبن دلیل و به دلیل ریسک بیشتر  و سرمایه گذاری بیشتری که می نماید، طبیعی است میزان سهم یا مشارکت یا دخالت استارتاپ استودیو در حاکمیت و تصمیم گیری های تیمها بیشتر است. به عبارت دیگر به طور معمول سرمایه گذاری روی استارتاپ در استارتاپ استودیو بالاتر است و به همبن دلیل هم میزان سهم استارتاپ استودیو و دخالت در مدیریت استارتاپ به مراتب به نسبت شتابدهنده کسب و کار بیشتر است.

  • سختگیری بیشتر در انتخاب استارتاپ:

همانطور که در بخش تعداد کمتر و تمرکز بیشتر عنوان کردم در استارتاپ استودیو ها سیاست جذب تعداد زیاد استارتاپ نیست. تیم استودیو با توجه به اینکه تعداد کمی فرصت برای رسیدن به موفقیت دارد تلاش میکند دقت بیشتری در انتخاب تیم ها نموده و سخت تر پذیرش نماید. این ویژگی است که در دنیا به Selectivity بیشتر در استودیو ها مشهور است.

 

مثالهایی از استارتاپ استودیو

به جرات می توان گفت معروفترین مثال های استارتاپ استودیو در سطح بین المللی موارد زیر است:

  • راکت اینترنت :

Rocket Internet  که ساختمان مرکزی آن در برلین آلمان بوده و از سال ۲۰۰۷ فعالیت خود را شروع نموده است و در حال حاضر در کشورهای مختلف فعال می باشد. این شرکت مدلهای کسب و کار موفق در دنیا را به سرعت و در کشورها یا مناطقی که هنوز نمونه موفقی ندارد راه اندازی نموده و رشد می دهد. این مجموعه در مقاطعی به صورت مستقیم و بعد به صورت غیر مستقیم در رشد استارتاپ های ایرانی مثل اسنپ سرمایه گذاری کرد.

مشاور شتابدهنده جاهدی

  • Pioneer Sq :

Pioneer Square Labs – یک مجموعه آمریکایی که از سال ۲۰۱۵ و در سیاتل واشنگتون شروع به فعالیت کرده و هم در نقش استارتاپ استودیو و هم به عنوان سرمایه گذار خطرپذیر (Venture Capital) عمل می نماید و تنها در ۵ سال ۲۱ استارتاپ را راه اندازی نمود.

مشاور شتابدهنده

  • eFounders :

eFounders که در سال ۲۰۱۱ و در فرانسه تاسیس شد و اولین استارتاپ خود را در سال ۲۰۱۵ ارائه کرده و تابحال ۲۸ استارتاپ ایجاد نموده است.

 

آیا شما استارتاپ استودیو در ایران می شناسید؟
به نظر شما استارتاپ استودیو برای حمایت از چه ایده هایی مناسب تر از شتابدهنده هاست؟

قبلی «

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *