قراردادهای حقوقی استارتاپ ها

دکتر علی جاهدی مشاور کسب و کار

ببخشید اگر کاغذ بازی به نظرتان میاید، ولی ضروری است!!!

در ابتدای تشکیل کسب و کارهای نوپا، کارآفرینانی وجود دارند که اشتیاق زیادی برای اجرایی کردن ایده‌های خود دارند اما غافل از اینکه مباحث حقوقی شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها از مهم‌ترین مسائل و دغدغه‌های آنها باید باشد. چه شرکت دانش بنیان یا استارت آپ در مراحل اولیه شکل گیری باشد، چه در حال توسعه و چه رشد یافته و با سابقه، همواره یک کسب و کار در ارتباط با بنیانگذاران، سرمایه گذاران، اعضای تیم و مشتریان و حتی کسب و کارها ، سازمان‌ها و نهادهای همکار، درگیر الزامات حقوقی خاص خودش است و گاها یک خطا و اشتباه تمام داشته های یک کسب و کار را می تواند بر باد دهد. در نظر گرفتن این الزامات و برنامه ریزی حقوقی این موارد، نیازمند دانش و تخصص حقوقی است.

مواردی همچون الزامات حقوقی استارت آپ ها، مباحث مالکیت فکری، تقسیم سهام و قرارداد موسسین یا بنیانگذاران یا قرارداد SHA یا توافق‌نامه سهام‌داران، قرارداد استخدام، قرارداد عدم افشا و قرارداد ارائه سهام به اعضای تیم، قرارداد با مشتری، قرارداد با سرمایه گذار و نحوه تعامل با شرکای تجاری و … از این جمله است.

به همین دلیل، داشتن یک مشاوره حقوقی آشنا به شرایط و قوانین شرکت های دانش بنیان و استارت آپ، می‌تواند ضامن اطمینان خاطر و آسودگی صاحبان استارت آپ باشد اما کو یک مشاور باتجربه و خبره؟ استفاده از الگوهایی که بعضا بر اساس این تجربیات و نیازهای این نوع شرکتها شکل گرفته میتواند موقتا جایگزین خوبی برای یک مشاور باشد.

دکتر علی جاهدی مشاور کسب و کار

یک اشتباه بزرگ ولی پر تکرار کارآفرینان جوان

یک اشتباه رایج ولی بزرگ کارآفرینان جوان آن است که بدون در نظر گرفتن چالش های احتمالی و الزامات حقوقی کسب و کار صرفا بر تمرکز بر تولید محصول و  تبلیغات گسترده برای معرفی آن و گسترش نام تجاری خود مشغول هستند. این امر در میان کسب و کارهای نوپا پرتکرار است که یا زمانی که به یک مشکل بر بخورند یا در آخرین مرحله از کسب و کار به مسائل حقوقی می پردازند. در این میان اغلب به دلیل کمبود وقت و وظایف گسترده دیگر و به جهت عدم آشنایی با تکنیک‌‌های حقوقی رایج در کسب‌ و کارها در این زمینه ممکن است دچار مشکلاتی بشوند.

از مهم‌ترین مشکلات حقوقی استارتاپ ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • ضعف در ایجاد ساختار مناسب حقوقی کسب و کار
  • ضعف در انعقاد تفاهم‌نامه بنیان‌گذاران در ابتدای شروع به کار استارتاپ‌ها
  • ضعف در انعقاد قرارداد محرمانگی و قرارداد عدم رقابت
  • ضعف در وجود شرایط و ضوابطی که مشتریان نسبت به آن متعهد شوند
  • ضعف در وجود سیاست حفظ حریم خصوصی
  • نداشتن حق کپی رایت، ثبت اختراع، علائم تجاری
  • ضعف در انتخاب با دقت سرمایه‌گذار خارجی
  • ضعف در متن قرارداد همکاری با کارمندان و محرمانگی اطلاعات و …
  • ضعف در اجرای دقیق سیاست‌های منابع انسانی در کسب و کارهای نوپا
  • ضعف در استفاده مناسب از قراردادهای ضروری در حین فعالیت
  • ضعف در بهره‌مندی از تخصص مشاور حقوقی در استارتاپ‌ها

موارد فوق از نکات مهم حقوقی در بدو تشکیل و ادامه فعالیت کسب و کارهای نوپا می‌باشند که رعایت آن‌ها باعث پیشگیری از رخ دادن مسائل حقوقی در شرکت می‌شود.

معرفی کتاب قراردادهای استارتاپی

کتاب قراردادهای استارتاپی به قلم  فرهاد بیات و محمد صادق آزمندیان با ۱۸۸ صفحه که توسط انتشارات دادبانان، یکی از مثالهای موجود از مجموعه ای از الگوهایی است که تلاش کرده است بخشی از این نیازها را پاسخ دهد. برای دانلود نسخه الکترونیکی این کتاب که بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

دانلود نسخه الکترونیکی کتاب قراردادهای استارت آپی

کتاب قراردادهای استارتاپی

 

اگر شما مجموعه مناسبتری از این کتاب را میشناسید لطفا در بخش نظارت معرفی کنید.
آیا تجربه ای از توجه یا نتایج عدم اطلاع یا توجه به نکات حقوقی در کسب و کار دارید؟

قبلی «
بعدی »

۳ دیدگاه ها

  1. بسیار عالی، ممنونم.
    مطالب این کتاب برای هر استارتاپی فوق ضروریست.

  2. چطور میشه تهیه ش کرد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *