فرصت های کسب و کاری چه هستند؟

فرصت کسب و کار

فرصت کسب و کار

همانطور که در یادداشت دیگری با عنوان «نیاز، آغاز موفقیت یا شکست یک کسب و کار» به آن اشاره کردم، مساله یک کمبود و عدم مطلوبیت موجود در یک جامعه بوده و “فاصله بین خدمات، محصولات و شرایط موجود در بازار و آنچه مشتری به عنوان شرایط مطلوب در ذهن دارد، نیاز بازار است”.

اینکه شما یک محصول دانش بنیان یا یک استارتاپ داشته باشید اما این محصول در پاسخ به هیچ مساله یا نیاز واقعی در بازار نباشد، این یک اشتباه بزرگ و همانطور که در یادداشت خود در روزنامه خراسان آوردم این یک بیماری شایع در کسب و کارهای نوپاست.
اما به طور کلی هر نیاز یا مساله در بازار می تواند به عنوان یک فرصت تلقی گردد.

به چه چیزی فرصت گفته می شود؟

به عبارت دیگر مسائل جاری یا آتی در یک جامعه (مسائلی که هم اکنون در جامعه وجود دارد یا مسائلی که بتوانیم سطح قابل قبولی از اطمینان را داشته باشیم که در آینده ایجاد می شوند) و یا هر موقعیتی که یک فرد یا یک تیم بتوانند با ترکیب جدیدی از منابع یا روش خاصی یک مساله را رفع کند فرصت (Opportunity) گفته می شود. با ابن تعریف همه انواع مسائل مطرح در یک جامعه می توانند فرصت باشند. اما حقیقت این است که تنها بخشی از آنها فرصت های کسب و کاری هستند. پس این سوال مطرح می شود:

فرصت های کسب و کاری چه هستند؟

در میان مسائل مختلف در یک بازار یا جامعه به عنوان فرصت، فرصت های کسب و کاری (Business Opportunity) همان مسائلی هستند که می توان از طریق راه اندازی یک کسب و کار آنها را حل یا رفع نمود. به عبارت دیگر حل مساله یا راهکار می تواند در قالب یک کسب وکار صورت گرفته و آن کسب و کار از این راهکار به درآمد یا اهداف خود برسد و برای آن کسب و کار منافع اقتصادی یا اعتباری یا هر ارزش مطلوب دیگری را به همراه داشته باشد.


فرصت کسب و کاری یک مشکل/نیاز که بتوان در قالب یک کسب و کار آن را حل نمود


مسائل مختلفی در کشور و در جامعه وجود دارد. همانطور که قبلا اشاره شد به مساله ای اساسی می گوییم که یا بخش بزرگی از جامعه را تحت تاثیر ویژه خود قرار دهد و یا برای جامعه مخاطب خودش بسیار اذیت کننده و رفع آن بسیار مهم باشد و به عبارت دیگر Pain Point مشتری باشد. هر چه مساله اساسی تر باشد می تواند فرصت کسب و کاری بزرگ تری باشد.

از سویی دیگر هر چه میزان رفاه و شرایط مطلوب در یک جامعه کمتر و شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و … در یک جامعه نامساعدتر باشد یعنی مسائل بیشتری برای حل شدن وجود داشته و به عبارتی فرصت‌های بیشتری نیز وجود دارند که برخی از آنها می توانند فرصت های خوبی برای راه اندازی یک کسب و کار موفق باشد.

اولین سوال شتابدهنده یا سرمایه گذار از شما: چه فرصت کسب و کاری را هدف گرفته اید؟

اولین پارامتر یا سنجه ای که شتابدهنده های کسب و کار یا سرمایه گذاران در تعامل با شما جستجو خواهند کرد، مساله یا نیاز یا فرصت کسب و کاری است که هدف گرفته اید. در درجه اول آنها می دانند میزان موفقیت شما در آن کسب و کار بستگی زیادی به واقعی بودن و بزرگ بودن نیاز یا فرصت کسب و کاری که هدف گرفته اید دارد.

اگر نیاز مربوط و محدود به یک جامعه کوچک باشد و یا یک فرصت موقتی و زودگذر باشد، حتی اگر موفقیت های اولیه ای داشته باشید خیلی رشد نخواهید کرد.

در گام بعدی تطبیق توانمندی ها و داشته های تیم شما با آنچه برای پاسخ به فرصت کسب و کاری که هدف قرار گرفته اید لازم است، نکته دومی است که در همان ابتدای راه مدنظر قرار خواهند داد. به عبارت دیگر آیا این فرصت مناسب تیم شما بوده است؟

اگر علاقه مند بودید در خصوص شتابدهنده های کسب و کار اطلاعات بیشتری به دست آورید، در مجموعه یادداشت های شتابدهنده به معرفی این نهادهای حمایتی و مهم در اکوسیستم و انواع و مدل های درآمدی و هر آنچه از آنها لازم دارید پرداخته ام که می توانید با مطالعه یادداشت «شتابدهنده کسب و کار چیست؟» شروع کنید و به زودی لیستی از شتابدهنده های کسب وکار مثلا در مشهد را بیابید.

پس سوال بسیار کلیدی و مهمی که باید از خود بپرسید این است:

فرصت

چه مسائلی را باید در استارتاپ خودمان حل کنیم؟ چه فرصت های کسب و کاری مناسب ماست؟

مسائل و فرصت های کسب و کاری مختلفی وجود دارد. اما سوال اینجاست که احتمال موفقیت ما در حل کدام یک از فرصت ها است؟

ممکن است حل کردن برخی از این مسائل نیاز به منابع کسب وکاری، اطلاعات، مجوزها یا تجارب و البته روابط و … مختلفی داشته باشد. به دست آوردن برخی از این نیازمندی ها ممکن است و میتونیم برای تامین آنها تلاش نماییم ولی تامین برخی از آن ها سخت، زمان بر یا حتی شاید برای ما غیرممکن باشد. مساله ای مناسب حل کردن توسط ماست که منابع مورد نیاز برای حل کردن و راه اندازی کسب و کار در آن حوزه، در دسترس ما (و تیم ما) یا برای ما ممکن باشد. هر چه منابع مورد نیاز نسبت به دیگران بیشتر در دسترس ما باشد شرایط برای حضور ما مناسب تر و تا جاییکه دسترسی بهتر یا انحصاری ما به برخی منابع میتواند مزیت رقابتی ما نسبت به سایرین باشد.

در ادامه می توانید یادداشت مرتبط دیگری با عنوان “چگونه تشخیص فرصت های کارآفرینی را در خود تقویت کنیم؟” را نیز مطالعه بنمایید.

اما به نظر شما چه فرصت های کسب و کاری در جامعه ما وجود دارد؟
نیازمندیهای هر کدام از این فرصت ها برای بهره برداری و تبدیل شدن به یک کسب و کار چیست؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار