نرخ موفقیت بالاتر در استارتاپ ها با در نظر گرفتن مزیت های رقابتی

اینکه یک استارتاپ جه ایده کسب و کاری را انتخاب کند و چگونه آن ایده را اجرایی نماید (که در یادداشت دیگری با نام “چگونه ایده های خود را اجرایی نماییم؟” به آن پرداختم) یک انتخاب کلیدی است. در دنیای استارت‌آپی و شرکت‌های دانش‌بنیان، کارآفرینان باهوش برای اینکه بتوانند در فضای سخت رقابت و کارآفرینی با سایر رقبا شانس موفقیت خود را افزایش دهند، تلاش می‌کنند کسب‌وکار خود را مبتنی بر یک مزیت رقابتی پایدار طراحی و تأسیس کنند.

منابع ایجاد مزیت رقابتی

مزیت های رقابتی می‌توانند ناشی از منابع مختلفی شکل بگیرند.

  • منابع درونی

منابع درونی یا منابع درون‌زای شکل‌گیری مزیت رقابتی مواردی همچون منابع دانشی، مهارت‌ها، تجربیات یا منابع مالی و فیزیکی یا سرمایه اجتماعی تیم کارآفرین است که نقش مهمی در موفقیت کارآفرین هم ایفا می‌کنند. ما به این‌ها می‌گوییم منابع درون‌زای خلق مزیت رقابتی که بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد.

  • منابع بیرونی

اما منابع دیگری هم وجود دارد که منابع بیرونی یا برون‌زا خلق مزیت رقابتی نام دارد. فرصت های کسب وکاری منطقه ای از این قبیل است. به عنوان مثال توجه به محصولات غذایی که در منطقه شما کشت می‌شود یا ظرفیت‌های گردشگری یا اماکن زیارتی یک شهر یا یک منطقه از این موارد است.

  • فرصت های کسب و کاری و شبکه نیازهای محلی

نکته‌ای که استارت‌آپ‌ها کمتر به آن توجه می‌کنند این است که در کنار منابع درونی و منابع بیرونی، ظرفیت‌ها و شبکه مسائل، چالش‌ها و بازار مناسبی است که در منطقه خودشان وجود دارد. کافی است این بازار مناسب را که در دسترس آن‌هاست شناسایی و روی آن تمرکز کنند. اگر توانستند کسب‌وکاری را به شکل موفق برای حل آن چالش، ظرفیت یا مسئله طراحی کنند، پس از رسیدن به موفقیت اولیه، در گام‌های بعدی، آن را به بقیه کشور و دنیا توسعه دهند و با احتمال موفقیت بیشتری می‌توانند زمینه‌ساز یک کسب‌وکار با مزیت رقابتی پایدار باشند.

کپی کاری را کنار بگذاریم.

به عبارت دیگر، به جای اینکه به سراغ ایده‌ها و کسب‌وکار‌های تکراری در دنیا برویم، هوشمندی کارآفرین در استفاده از ظرفیت‌های رقابتی موجود می‌تواند باعث خلق مزیت رقابتی ویژه و موفقیت کسب‌وکارش شود. یعنی هم ظرفیت‌های درون‌زایی و هم پتانسیل موجود در منطقه‌اش را در نظر بگیرد، مسئله‌ای که کارآفرینان ما در اقلیم خراسان برای موفقیت باید به آن بیشتر توجه کنند.

به طور خاص ما در خراسان رضوی و مشهد مزیت‌های منطقه‌ای قابل توجهی داریم. این می‌تواند محصولات کشاورزی دارای ارزش افزوده‌ای باشد که در منطقه ما تولید می‌شود (مثل زعفران، پسته، ابریشم و …) یا محصولات دیگری که وجود دارد و می‌دانیم فرصت‌ها و شبکه مسائل مختلف حول این محصولات از جنس فراوری، برداشت و فروش آن و موضوعات دیگر حتما زمینه مناسبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار است. موضوع دوم این است که برند شهر مشهد حوزه زیارتی امام رضا (ع) و اماکن مناسب زائران در شهر است و این مسئله می‌تواند یک ظرفیت ویژه برای نوآوری باشد.

این متن مصاحبه من با روزنامه شهرآرا در تاریخ ۳ اسفند ۱۴۰۰ بود که میتوانید از این لینک  یا در ویدئوی زیر هم آن را مشاهده کنید:

 

 

قبلی «
بعدی »

۱ دیدگاه

  1. سلام جناب جاهدی.
    نکات ارزشمندی بود و قابل استفاده برای ایده‌یابی و ایده‌پردازی در استارتاپ‌های شهر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *