مهارت های کلیدی برای ورود به مشاغل آینده

در میانه انقلاب صنعتی چهارم، جریان بسیار بزرگ دیجیتالی شدن همه چیز، روندهای اقتصادی، تغییرات اجتماعی، معادلات جدید سیاسی، نوآوری های هر روزه و حضور فناوری های نوظهور هر لحظه دنیا را جایی متفاوت تر از قبل خواهد کرد. دنیایی که رفتارها، مشاغل و بایدهای ویژه خود را خواهد طلبید. این تفاوت ها و شرایط جدید نیازمند انسانهایی با مهارت های متفاوت است. طبق گزارشی که مجمع جهانی اقتصاد در مورد مشاغل آینده ارائه نمود تا پنج سال دیگر، اغلب مهارت هایی که امروزه برای کار کردن ضروری قلمداد می شوند، تغییر خواهند کرد و مهارتهای جدیدی مورد نیاز است. سال ۲۰۱۹ مقاله ای در فوربس با عنوان “The 10 Vital Skills You Will Need For The Future Of Work” منتشر شد که به ۱۰ مهارتی که در مشاعل آینده به آنها نیاز است اشاره شد.

چه مهارتهایی برای آینده کلیدی است؟

۱-  خلاقیت:
Creativity

نیروهای انسانی برای آنکه مزایای تمامی مقوله های جدید برای آینده (شامل محصولات جدید، روش های کاری جدید و فناوری های نوین) را تشخیص دهد، باید خلاق باشد. در حال حاضر ربات ها از آن جهت که خلاقیت ندارند نمی توانند با انسان رقابت کنند. نیروی کار آینده به احتمال زیاد نیازمند راه های جدید اندیشیدن خواهد بود و خلاقیت از جمله کلیدهای نوآوری است.

 

۲- تفکر انتقادی (تفکر تحلیلی):
Analytical (critical) thinking

تفکر انتقادی که به صورت مفصل در یادداشت دیگری با عنوان “تفکر انتقادی یک مهارت ضروری برای مشاغل آینده” به آن پرداختم، یک مهارت کلیدی برای مشاغل آینده است. با این مهارت توانایی خود را برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و وقایع بهبود خواهید داد. تفکر نقادانه، تفکر انتقادی، اندیشه‌ی انتقادی یا تفکر سنجشگرایانه به معنای مهارت و روندی برای درست اندیشیدن و تلاش برای یافتن آگاهی قابل اعتماد در جهان است. این مهارت ارزشمند در شرایط فعلی که ما با هجوم اخبار جعلی، داده‌های متضاد و حجم زیاد اطلاعات روبه رو هستیم بسیار ضروری است، اندیشه انتقادی به ما راه حلی برای مواجه و درک واقعی تر دنیای پیرامون‌مان ارائه می‌کند.

 

۳- هوش احساسی:
Emotional intelligence (EQ)

با هوش احساسی شما دورنماهای متنوع دیگران را درک می کنید. شما قادر هستید که به بیرون از زندگی خودتان نگاه کنید و دورنمای زندگی دیگران و موقعیت آن ها را بفهمید. این توانایی شما را قادر می کند با افراد سطوح گوناگون جامعه ارتباط برقرار کنید و به نوعی با آنها ارتباط برقرار کنید که متوجه منظور شما شوند. هوش احساسی حس همذات پنداری ایجاد کرده و یک شنونده عالی خواهید بود. گفت و گوهایتان با دیگران شفاف و مفید است و مهارت آرام کردن اطرافیانتان را دارید.

۴- یادگیری فعالانه با ذهنیت رشد:
Active learning with a growth mindset

نیروهای انسانی در محیط های کاری آینده نیاز دارند که مستمرا یاد بگیرند و رشد کنند. فردی که ذهنیت رشد دارد می داند که توانایی ها و هوشش امکان رشد دارند و باور دارد که تلاش هایش برای ایجاد مهارت های تازه، دستاوردهای بزرگی را پدید می آورد. بنابراین چنین فردی با آغوش باز چالشها را می پذیرد و از اشتباهاتش درس می گیرد و فعالانه به دنبال دانش تازه است.

۵- قضاوت و تصمیم گیری:
Judgment and decision making

در محیط های کاری آینده فرایند تصمیم گیری انسان پیچیده تر خواهد شد. در حالی که ماشین ها می توانند اطلاعات را جمع آوری و پردازش کنند و دیدی کلی در رابطه با آنها ارائه کنند (کاری که از توان انسان خارج است)، در نهایت این انسان است که باید تصمیم گیری کند و پیامدهای آن تصمیم را برای دیگر حوزه های کسب و کار و پرسنل بررسی و اثراتش روی دیگر حساسیت های انسانی از جمله اخلاقیات را تشخیص دهد. به بیان دیگر وقتی تکنولوژی انجام امور دنیایی و پست تر را بر عهده می گیرد، انسان در سطحی بالاتر تصمیم گیری می کند.

۶- مهارت های ارتباطی بین فردی: (شبکه سازی)
Interpersonal communication skills

توانایی ارتباط گرفتن و تبادل اطلاعات میان افراد در طول انقلاب صنعتی چهارم به مهارتی کلیدی بدل می شود.  این یعنی افراد باید توانایی شان برای برقراری ارتباط موثر با دیگران را تقویت نمایند تا با تون صدای درست و زبان بدن مناسب و البته گزیده کلمات خوب منظورشان را به دیگران بفهمانند. این مهارت شبکه سازی هم خوانده می شود.

۷- مهارت های رهبری:
Leadership skills

خصوصیاتی که عموما به رهبری ارتباط پیدا می کنند از جمله الهام بخش بودن و کمک به دیگران برای تبدیل شدن به فردی بهتر از دیگر مهارت های کلیدی برای محیطهای کاری آینده است. البته در آینده چارت های سازمانی امروزی چندان متداول نخواهند بود اما در پروژه های تیمی یا فعالیتهای مشارکتی با دیگر کارکنان این انسان ها هستند که نقش های رهبری را بر عهده می گیرند تا مسائل را از پیش روی تیم بردارند و راهکار ارائه دهند.

۸- درک تنوع و هوش فرهنگی:
Diversity and cultural intelligence

هرچه جهان و محیط های کاری متنوع تر و بازتر می شوند، ضرورت اینکه افراد مهارت های لازم برای درک، احترام و همکاری با دیگران را علیرغم تفاوت های نژادی، زبانی، سنی، جنسیتی و … را در خود تقویت نمایند بیشتر می شود. توانایی درک و انطباق دادن خود با دیگرانی که ممکن است درک متفاوتی از جهان داشته باشند هم  تعاملات میان افراد در یک شرکت را بهبود می دهد و هم به ارائه محصولات و خدمات متنوع تر و موفق تر خواهد انجامید.

۹- مهارت های تکنولوژیک:
Technology skills

انقلاب صنعتی چهارم پر است از نوآوری های فناورانه ای همچون هوش مصنوعی، کلان داده ها، واقعیت مجازی، بلاکچین ها و مواردی مشابه. این یعنی هر فردی باید سطح مشخصی از راحتی را با این تکنولوژی ها پیدا کند. در محیط های کاری آینده، کارکنان در پایین ترین سطوح به داده ها دسترسی خواهند داشت و باید بدانند که چطور از این داده ها استفاده نمایند. این کار هم نیازمند کسب برخی مهارت های فنی است. در سطح پایه ای تر، هر فرد باید بتواند اثرات بالقوه تکنولوژی های جدید در شغل خود و در صنایع، کسب و کار و مشاغل مختلف را درک کند.

embracing-change

۱۰- پذیرش تغییر:
Embracing change

به خاطر سرعت بالای تغییرات در محیط های کاری آینده، افراد باید چابک باشند و به استقبال تغییرات بروند. در آینده ذهن انسان علاوه بر انعطاف پذیری بالایش باید انطباق پذیر باشد و همواره خود را با محیط های کاری در حال تغییر وفق دهد، انتظارات را برآورده کند و مهارت های مورد نیاز را یاد بگیرد. بنابراین در انقلاب صنعتی چهارم یکی از مهارت های کلیدی مورد نیاز توانایی مشاهده تغییرات نه به عنوان یک بار اضافه که به عنوان فرصتی برای رشد و نوآوری است.

 

مهارت های دیگری هم همچون انعطاف پذیری، یادگیری مستمر و … توسط افراد دیگری مطرح می شود . اما در نهایت کارشناسان باور دارند که مهارت ها بعد از شش سال نیمی از ارزش خود را از دست می دهند و در نتیجه حالا زمان آن رسیده مهارت هایی تازه بیاموزیم تا به منابع ارزشمند برای محیط های کاری آینده تبدیل شویم.

به نظر شما چه مهارتهایی برای ورود به مشاغل آینده لازم است؟
شما قصد دارید کدام یک از مهارتهای بالا را در اولویت یادگیری خود قرار دهید؟

 

منبع: فوربس

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *