هویت بصری، حلقه فراموش شده کسب و کارهای در حال رشد

هویت بصری کسب و کار
  • به نظر شما هویت بصری کسب و کارها چقدر در موفقیت یا شکست آنها در بازار و جذب مشتریان موثر است؟
  • چقدر برای داشتن تصویری زیبا و مناسب از کسب و کارمان در ذهن مشتریان تلاش کردیم؟
  • چه زمانی باید برای طراحی هویت دیداری مناسب خود هزینه نماییم؟
  • چقدر در کسب و کارهایمان به هویت بصری سازمان اهمیت می دهیم؟
  • چقدر یک رنگ و نشان، مشتریان را به یاد کسب و کار ما می اندازد؟

وقتی قرارست کسب و کاری با هدف حل یک مساله با ارائه یک راه کار نوآورانه و ویژه(محصول/خدمت) به مشتریان طراحی نماییم و از طریق جذب و ایجاد رضایت در آن مشتریان و ماندگار شدن در ذهن آنها به موفقیت های بزرگ دست یابیم، نحوه شناخت مشتری از کسب و کار ما و تجربه کاربری (UX) یا تجربه مشتری (CX) بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

بنابراین می‌توان طراحی هویت بصری یا هویت دیداری برند را یک راه حل کامل، همه جانبه و یکی از پیش نیازهای اصلی ساخت برند برای هر نوع کسب و کاری دانست. طراحی هویت دیداری از دیدگاه حرفه‌ای فقط محدود به عملیات های گرافیکی در حوزه لوگو یا نشانه نیست و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. هویت دیداری همانند هویت شخصی افراد بیانگر تفاوت ها و ویژگی های هر شخصیت یا کسب و کاری است که نحوه رفتار، تعامل با دیگران، باورها و الگوها و ظاهر را نشان می دهد.
به همین دلیل است که یک طراح هویت دیداری باید در کنار خلاقیت و استفاده از مهارت‌های طراحی، می بایست متناسب با هر کسب و کار به تحقیق و بررسی حول ماموریت و ارزش های پیشنهادی سازمان و مشتریان هدف و … بپردازد. زیرا وقتی که از انتقال ارزش ها، ماموریت و ماندگاری در ذهن مشتریان در کسب و کار صحبت می کنیم، منظورمان بسیار فراتر از صرفا طراحی چند عنصر گرافیکی است.

یک استارتاپ تنها زمانی می تواند از منافع برندینگ به خوبی استفاده کند که در کنار در نظر گرفتن الگوها و ویژگی های کسب و کار، هویت برند خود را متناسب با مشتریان و ویژگی ها و سلایق آنها طراحی کند. این بدان معناست که نمیتوانید یک سازمان که مشتریان هدف خود را بزرگسالان تعریف نموده، هویتی دیداری مناسب با کودکان داشته باشد.

تفاوت لوگو، هویت دیداری و برند

هویت دیداری استارتاپ

ممکنه خیلی ها به اشتباه لوگو، هویت دیداری و برند یک کسب و کار را یکسان تلقی نمایند. اما تعریف نشان یا لوگو، هویت دیداری و برند چیست؟ چه اختلافی بین این موارد وجود دارد؟

  • لوگو یا نشانه: لوگو یک نماد گرافیکی است که می‌تواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از این‌ها باشد. لوگو یکی از عناصر هویت دیداری است که تاثیر زیادی در ذهنیت افراد دارد.
  • هویت دیداری / بصری: به اجزای ظاهری و ابزارهایی که به ایجاد تصویر و ذهنیت به خصوصی از یک کسب و کار در ذهن افراد کمک می کند، هویت دیداری کسب و کار می‌گویند. لوگو بخشی از هویت دیداری یا هویت بصری است.
  • برند: همان ایده‌ یا تصویر جامعی است که مشتریان در هنگام فکر کردن در مورد یک نیاز یا محصول خاص، خدمات و یا محصولات و فعالیت های یک کسب و کار در ذهنشان تداعی می‌شود. به عبارت دیگر برند Top of the Mind مشتری در ارتباط با کسب و کار ما است. لوگو و هویت بصری بخشی از تصور مشتری را در خصوص کسب و کار ما یا برند ما ایجاد می نمایند.

تعریف و میزان اهمیت هویت دیداری

حرفه ای بودن یا نبودن ما فقط در گرو ارزش های پیشنهادی و کیفیت محصولات ما نیست! زیبایی و یکپارچگی هویت دیداری ما هم این حرفه ای بودن را بهتر بیان خواهد کرد.
همه ما از اهمیت ویژه تجربه مشتری با خبریم. یادمان باشد همه تجربه مشتری یا مخاطبین از ما، تجربه تعامل با محصول یا خدمات یا همکاران ما نیست. هر محتوا، خروجی یا حتی تبلیغ، بخشی از تجربه مشتری را شکل می دهد و عدم تناسب یا نامناسب بودن آنها به این تجربه آسیب خواهد رساند.

آنچه را که مشتری در کانال های کسب و کار ما (بخش کانال ها در بوم مدل کسب و کار) و در نگاه اول از یک کسب وکار و در هر تماس با خروجی های آن (تبلیغات، رسانه ها، محصولات و فضاهای کاری و …) می بیند با کیفیت محصول و خدمات مرتبط می سازد و یک تصویر واحد که هویت دیداری (Visual Identity) خوانده می شود در ذهن او شکل می گیرد. این هویت بصری هرچقدر قدرتمند و حرفه ای تر باشد باعث ایجاد تجربه بهتری برای مشتری و جذب بیشتر و حتی وفادارشدن او خواهد شد و کسب و کار به عنوان یک برند معتبر در ذهن مشتری شکل می گیرد.

تجربیات سایر شرکتها در کشور و دنیا نشان میدهد توجه به طراحی و ایجاد یک هویت دیداری مناسب در موفقیت یا سرعت رسیدن به موفقیت آنها بسیار اثرگذار است. این موضوع در مورد کسب و کارهایی که گام های اولیه را طی کرده و مسیر رشد خودشون را در حال پیمودن هستند و تلاش دارند سهم بازار خود را افزایش دهند بسیار ضروری و حیاتی است.

مشاور دکتر جاهدی

مزایای داشتن یک هویت دیداری مناسب:

  1. ارزش های پیشنهادی سازمان را ساده و سریعتر به مشتریان منتقل می نماید.
  2. از شما یک تصویر زیبا، جذاب و حرفه ای در ذهن مشتری ایجاد می نماید.
  3. باعث افزایش اعتبار شما در محیط کسب و کار می شود.
  4. جذب اعتماد مشتریان را سهل تر می نماید.
  5. در ذهن مشتری ماندگار تر و حس وفاداری و شناخت مشتریان به برند را افزایش می دهد.
  6. بخشی از تجربه مشتری (UX) است و آن را بهبود می دهد.

ارتباط هویت دیداری کسب و کار شما با سرمایه های انسانی

یکی از مزیت هایی که طراحی حرفه ای، چشم نواز و یکپارچه هویت دیداری برای کسب و کار ما دارد، کمکی است که به شکل مستقیمی بر حفظ و ماندگاری منابع انسانی و کارکنان شرکت ما دارد. در کنار پارامترهایی مثل درآمدهای مالی (حقوق)، موقیعیت مکانی، پست سازمانی و فرهنگ سازمانی و … این موضوع نیز میتواند به نگهداشت سرمایه های انسانی و جذاب بودن کسب و کار ما برای همکاران خود کمک نماید.
واضح است متخصصین و نیروهای توانمند ترجیح می دهند در کسب و کاری اشتغال داشته باشید که هم در نظر مشتریان یک برند دارای اعتبار بوده و هم محیط کاری جذاب و متناسب با این هویت را داشته باشد. به عبارت دیگر همه دوست دارند که در یک شرکت حرفه ای مشغول به کار باشند و جایگاه اجتماعی افراد به شکل ویژه ای به اعتبار و برند و جایگاه اجتماعی شرکتی که در آن مشغول به کار هستید گره خورده است.

زمان مناسب برای هزینه کرد در طراحی هویت دیداری مناسب

کسب و کارها از هر مرحله عمر خود از تولد تا افول و مرگ (اشاره به چرخه عمر کسب و کار) همواره نیازهای متنوع و مختلفی دارند و اولویت بندی این نیازها و هزینه کرد برای آنها یا مدیریت هزینه ها، جزو دغدغه های کارآفرینان است. در خصوص طراحی هویت دیداری نیز این مساله وجود دارد. شاید در ابتدای طراحی یا راه اندازی اولیه یک کسب و کار که با دریایی از ابهامات و عدم قطعیت ها دست به گریبان هستیم طراحی یک عنوان یا لوگوی ساده توسط خودمان بتواند موقتا مناسب باشد ولی باید بدانیم در خصوص طراحی حرفه ای هویت دیداری، بهترین زمان برای سرمایه گذاری و هزینه کرد زمانی است که اعتبارسنجی مشتریان انجام شده و مشتریان اولیه مناسبی برای شروع کسب و کار ما وجود دارند و رشد مشتریان را به صورت ارگانیک شاهد هستیم. به عبارت دیگر و بر اساس کتاب راهنمای کارآفرینان آقای استیو بلنک به مرحله Product Market Fit رسیده باشد. در تصویر زیر این مرحله در گام با شماره ۲ مشخص می باشد.

عناصر اصلی شکل دهنده هویت دیداری یک برند عبارتند از:

  • نشان یا لوگو (نمادی از کل هویت و برند)
  • رنگ سازمانی
  • سربرگ، کارت ویزیت، پاکت و غیره
  • هر گونه ابزار بازاریابی و تبلیغاتی همچون بروشور، کتابچه، وب سایت، اپلیکیشن و …
  • هرگونه محتوای دیجیتالی منتشر شده در شبکه های اجتماعی
  • طراحی محصولات و حتی بسته بندی آنها
  • طراحی داخلی محیط کار و البته غرفه کسب و کار شما در نمایشگاه ها
  • لباس کارکنان (خصوصا در واحدها یا رویدادهایی که با مشتریان رودررو می شوند مثل نمایشگاه ها)

و به عبارتی هر چیزی که می تواند تجربه مشتری از کسب و کار شما را شکل داده و تصویری از شما در ذهن مشتری ایجاد کند یکی از عناصر شکل دهنده هویت دیداری است.

به عنوان مثال رنگ سازمانی به عنوان یکی از این عناصر می تواند نقش موثری در ایجاد ارتباط بین کسب و کار و تصویر ذهنی مشتری از ما داشته باشد.

متخصصین کسب و کار معتقد هستند تاثیر رنگ‌ ها بر مشتریان یا بیننده ها اگر بیشتر از یک لوگو یا نشانه زیبا نباشد، کمتر از آن هم نیز نیست. حتما اگر به بزرگترین برندها و کسب و کارهای فعال در بازار توجه کنید می بینید که یکی از مهمترین عواملی که آن ها را از سایر رقبا در ذهن شما ماندگارتر می کند، استفاده از رنگ هایی سازمانی مشترک در همه طراحی ها و تبلیغات است.

مثلا در فضای ارتباطات زمانی که به رنگ زرد اشاره ای شود، ناخودآگاه ذهن ما به سمت اپراتور ایرانسل جذب می شود. پس با انتخاب و استفاده از یک رنگ سازمانی مناسب، می توانیم ناخودآگاه مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهیم. برای انتخاب یک رنگ سازمانی مناسب، باید از رنگ هایی استفاده کنیم که ارزش ها، شعارها و خدمات ما را به دیگران منتقل نموده و بیانگر آنها باشد.

خاطرمان باشد رنگ ها قادرند مفاهیم زیادی را به مخاطبین انتقال دهند. روانشناسان معتقد هستند که هر رنگی می تواند تاثیر به خصوصی در روحیات و احساسات افراد بگذارد. بعضی از رنگ ها قادرند در مخاطبان احساس اطمینان و وفاداری را افزایش دهند و بعضی دیگر می توانند باعث ناامیدی و یا بی تفاوتی آن ها شوند.

مشاور نوآوری دکتر جاهدی

ویژگی های یک هویت دیداری مطلوب:

پارامترهای مختلفی در مناسب بودن طراحی هویت بصری برای کسب و کار ما موثر است. در ادامه به برخی از آنها اشاره می نمایم:

  • سادگی: استفاده از المان‌های آن ساده باشد.
  • متناسب با سلیقه بازار هدف: هویت برند باید با مشتریان و ویژگی ها و سلایق آنها متناسب باشد.
  • متمایز و منحصر به فرد: هویت شما باید به راحتی از سایر رقبا قابل تمایز باشد و توجه مردم را به خود جلب کند.
  • به یاد ماندنی بودن: پیچیدگی نداشته باشد تا به راحتی به خاطر سپرده شود.
  • مقیاس پذیر و انعطاف پذیر: باید به گونه‌ای باشد تا در آینده قابلیت توسعه داشته باشد و محدودیت ایجاد نکند.
  • یکپارچگی: تمامی عناصر هویت بصری طراحی شده دارای انسجام باشند.

 

پویش بازطراحی هویت بصری استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان

به دلیل اهمیت این موضوع و با هدف تسهیلگری و حمایت از استارتاپ ها، در پردیس ICT پارک علم و فناوری خراسان همکاری با استودیوی ماموت به عنوان یکی از استودیو های ارائه دهنده خدمات طراحی صورت پذیرفت که خدمات زیر به شرکتهای متقاضی با حمایت مالی این پارک و با شرایط مالی بسیار مناسب ارائه گردد:

  • طراحی یا بازطراحی نشانه تصویری یا لوگو
  • رنگ سازمانی
  • تایپوگرافی
  • مجموعه اداری
  • لوگوموشن
  • مشاوره طراحی داخلی شرکت

شرکتها و استارتاپ های متقاضی می بایست حداکثر تا تاریخ ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ تقاضا و اطلاعات خود را از طریق فرم الکترونیکی زیر ارسال نمایند تا بعد از بررسی در قالب این پویش خدمات یاد شده به آنها ارائه گردد.

فرم ثبت نام در پویش بازطراحی هویت بصری استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان

نظر شما در این خصوص چیست؟
تجربه ای در این خصوص یا مثال مشخصی دارید که با من و دیگران به اشتراک بگذارید؟

قبلی «
بعدی »

۳ دیدگاه ها

  1. سلام استاد گرامی
    آیا واقعا این هزینه ها برای استارتاپ ها زیاد نیست؟

    • سلام
      متشکر از سوال شما
      همانطور که در متن عرض کردم برای کسب و کارهای نوپایی که به تازگی راه افتاده اند و هنوز در مرحله اعتبار سنجی ایده یا ساخت محصول اولیه هستند ضروری نیست ولی برای شرکتهای در حال رشد (در حال رشد مشتریان و توسعه بازار) کاملا ضروری است و این هزینه مثل هزینه تبلیغات و حتی شاید مهمتر از آن است.

  2. بسیار عالی از این نوشته شما
    مثل همیشه عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *