خلاصه کتاب تحلیل ناب: از اطلاعات استفاده کن و به سرعت بهترین استارتاپ را بساز

بهترین مشاور کسب و کار مشهد

یکی از روش های بسیار خوب برای یادگیری مفاهیم اساسی کسب و کار و استفاده از تجربیات سایر کارآفرینان در دنیا، مطالعه کتابهایی است که نکاتی آموزنده را در قالب مثالهای واقعی کسب و کاری بیان می کنند. یکی از این کتابهای ارزشمند کتاب تحلیل ناب یا  Lean Analytics است.

شما فکر می‌کنید ایده‌ تان، یا روش اجرایی کردن ایده شما می‌تواند دنیا را تکان دهد یا شما را تبدیل به یک فرد موفق و ثروتمند کند. آیا واقعا اینطور خواهد بود؟ یا ممکن است در ابتدا همه چیز خوب پیش برود و ناگهان خراب شود؟ شما نیاز به اطلاعات زیادی دارید. کتاب « تحلیل ناب » به شما کمک می‌کند تا بدانید این اطلاعات را از کجا باید به دست آورید و چگونه آنها را تحلیل کنید تا به نتایج درست برسید. فرقی ندارد و میتوانید این کتاب را برای ارتقا و پیشرفت شغل خود بخوانید چون روش درست تحلیل کارتان را به شما آموزش می‌دهد تا سنجش درستی از عملکرد خود داشته باشید و بتوانید بر اساس آن برای آینده کاریتان تصمیم‌گیری کنید.


از اطلاعات استفاده کن و به سرعت بهترین استارتاپ را بساز


از اطلاعات استفاده کن و به سرعت بهترین استارتاپ را بساز” این زیر عنوانی است که نویسندگان الیستر کرول (Alistair Croll) و بنجامین یسکوویتز (Benjamin Yoskovitz) برای معرفی بهتر این کتاب انتخاب کرده و به شما نشان می‌دهند که چگونه می‌توانید کسب و کار یا استارتاپ‌تان را با استفاده از داده‌های موجود سریع‌تر و بهتر آغاز کنید. این کتاب به شما کمک می‌کند تا بدانید اطلاعات را از کجا باید به دست آورید و چگونه آن‌ها را تحلیل کنید تا به نتایج درست برسید. توصیه میکنم این کتاب را بخوانید تا سنجش درستی از عملکرد خود داشته باشید و بتوانید بر اساس آن برای آینده کسب و کارتان تصمیم‌گیری کنید.

تحلیل ناب که با پیشگفتار اریک ریس (نویسنده استارتاپ ناب) آغاز می شود نوعی انشعاب از کتاب استارتاپ ناب است. گردش کار ناب در مورد یادگیری، ساختن و اندازه گیری است. همانطور که میدانید مفهوم استارتاپ ناب در مورد طراحی، ساختاردهی و رشد کسب و کار است اما تحلیل ناب در مورد اندازه گیری پیشرفت آن است. این تقریباً یک نقشه راه برای کسانی است که می خواهند از ابتدا به ایجاد یک استارتاپ مبتنی بر داده بپردازند.

به طور کلی، ذات جنبش استارتاپ ناب را می توان در یک تفکر خلاصه کرد: چیزی که می توانید بسازید را نفروشید، بلکه چیزی را بسازید که بتوانید بفروشید. کتاب تحلیل ناب به طور خلاصه تلاش دارد که بگوید چه معیارهایی کلیدی و چه زمانی مهم هستند.

بهترین مشاور دانش بنیان مشهد

چیزی که می توانید بسازید را نفروشید، بلکه چیزی را بسازید که بتوانید بفروشید!

تحلیل ناب، به این معنی است که چطور با اطمینان چیزی را که می توانید بفروشید، مشخص کنید. در عمل، تحلیل ناب، نوعی هنر در درست فهمیدن چیزی است که مردم می خواهند بخرند. شما این کار را با جمع آوری اطلاعاتی که از پرسش به سوالات زیر آمده است، به دست می آورید.

برخی از این پرسش ها عبارتند از:

– پرریسک ترین بخش طرح شما کدام است؟
– برای دنبال کردن این ریسک ها از چه معیارهایی می توانید استفاده کنید؟
– چگونه می توانید این ریسک ها را کاهش دهید؟
– چگونه می توانید با تکرار فعالیت ها در مسیرتان پیشرفت کنید؟

تحلیل می تواند همه این پرسش ها را به معیارهای آماری تبدیل کند و این معیارها برای پیدا کردن حقیقت به شما کمک می کنند، حتی اگر نتایج به دست آمده ناراحت کننده یا ناامیدکننده باشند. با مشخص کردن پرریسک ترین بخش های طرح کسب وکارتان و اعمال برخی روش های کم هزینه در آن حوزه ها خیلی سریع و آسان متوجه خواهید شد چه چیزهایی برای شما مناسب هستند و چه چیزهایی مناسب نیستند.

این سرعت یادگیری به شما این توانایی را می دهد که خود را با شرایط جدید هماهنگ کنید و به این ترتیب می توانید با موفقیت به سمت جلو حرکت کنید.

اگر نمی توانید چیزی را اندازه گیری کنید قطعا نمی توانید آن را مدیریت کنید.

تحلیل به شما اطمینان می دهند که داده های کافی جمع آوری و بررسی کرده اید. هر دوی این فعالیت ها (ناب و تحلیل) به شکلی بنیادین شیوه تفکر شما را درباره راه اندازی و رشد یک شرکت متحول می کند. این دو، تنها یک فرآیند ساده نیستند، بلکه نوعی نگرش محسوب می شوند.

الیستر کرول، کارآفرین، نویسنده و یک سخنران حرفه ای است. اما تخصص او در بیگ دیتا و محاسبات ابری و راه اندازی استارتاپ است. او چندین شرکت در زمینه های مختلف و یک شرکت سرمایه گذاری خطر پذیر راه اندازی کرده است. الیستر تا به امروز ۴ کتاب نوشته که همه آن ها جزء پرفروش ترین کتابهای این حوزه بوده اند.

بنجامین یسکوویتز نیز نویسنده و کارآفرین است که ۱۵ سال تجربه در کسب وکارهای آنلاین دارد. او اولین شرکتش را در سال ۱۹۹۶ تاسیس کرده و در سال ۲۰۱۱ آن را با مبلغ زیادی به SalesForce فروخت. تجربه او در زمینه کارآفرینی، وی را تبدیل به یکی از مشاوران مهم در این زمینه کرده که سالانه به شرکت های بزرگ مشاوره می دهد.

بهترین مشاور کسب و کار مشهد

گوشه هایی از کتاب:

در بخشی از کتاب تحلیل ناب می خوانیم هنگامی که یک مدل کسب وکار را به شکلی منطقی تجزیه می کنید همیشه با ۵ جز اصلی روبرو می شویم:

  • کانال جذب مشتری: نحوه آشنایی مشتریان بالقوه و هدف با شما (مانند بخش کانالها در بوم مدل کسب و کار).
  • سیاست های فروش: شیوه متقاعد کردن افراد برای اینکه به کاربران و در نهایت به مشتریان شما تبدیل شوند.
  • منبع درآمد: چگونگی تبدیل کردن تراکنش های مشتری به درآمد (مانند جریان های درآمدی در بوم مدل کسب و کار).
  • نوع محصول: ارزشی که کسب وکار شما در ازای دریافت پول برای مشتریان فراهم می کند(مانند ارزش های پیشنهادی در بوم مدل کسب و کار)
  • شیوه تحویل: نحوه تحویل محصول به مشتریان

بسته به اینکه این اجزا چگونه ساختار پیدا کرده اند ۶ مدل کسب وکار عمومی وجود دارد که به طور گسترده در کسب وکارهای آنلاین و فیزیکی جهانی استفاده می شوند:

  1. تجارت الکترونیکی
  2. ارائه خدمات مبتنی بر نرم افزار(SaaS)
  3. نرم افزارهای کاربردی تلفن همراه
  4. رسانه
  5. محتوای تولید شده توسط کاربر
  6. بازارهای دو وجهی و پلتفرمی

به احتمال زیاد می توانید به راحتی مدلی را که به اندازه کافی به کسب و کارتان نزدیک باشد پیدا کنید تا بتوانید درس های مهمی درباره تحلیل یاد بگیرید و آن ها را در کسب و کار خودتان اعمال کنید.

بهترین مشاور کسب و کار مشهد

معرفی فصل های کتاب:

همانطور که اشاره شد در کتاب “ تحلیل ناب: از اطلاعات استفاده کن و به سرعت بهترین استارتاپ را بساز ”، موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این کتاب به شما راهنمایی می‌کند که چگونه از داده‌ها استفاده کنید تا استارتاپ‌تان را به بهترین شکل آغاز کنید. برخی از موضوعات مهم اشاره شده در این کتاب عبارت‌اند از:

  • تحلیل داده‌ها: چگونه داده‌ها را جمع‌آوری کنید و چگونه آن‌ها را تحلیل کنید.
  • استراتژی بازاریابی: چگونه با استفاده از داده‌ها استراتژی بازاریابی خود را تعیین کنید.
  • تصمیم‌گیری هوشمند: چگونه تصمیم‌های هوشمند بگیرید و از داده‌ها بهره‌برداری کنید.
  • معیارهای موفقیت: چگونه شاخص های موفقیت را مشخص کرده و پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنید.

مثالهای کسب و کاری در کتاب:

نویسندگان این کتاب معتقد هستند که با مطالعه این کتاب، می‌توانید بهترین تصمیم‌ها را برای استارتاپ‌تان بگیرید و به سرعت به موفقیت برسید. آنها از استارتاپ‌های مختلفی به عنوان مثال استفاده کرده‌اند. این استارتاپ‌ها در کتاب به عنوان مطالعه‌ی موردی برای تبیین مفاهیم و روش‌های تحلیل داده‌ها و استراتژی‌های بازاریابی آمده‌اند. مثال‌هایی از این استارتاپ‌ها عبارت‌اند از:

  1. Zynga: یک شرکت بازی‌سازی آنلاین که در زمینه بازی‌ سازی فعالیت می‌کند.
  2. Netflix: یک پلتفرم پخش فیلم و برنامه های تلویزیونی است که با استفاده از داده‌ها و الگوریتم‌های پیشرفته، محتوای مورد علاقه کاربران را پیشنهاد می‌دهد.
  3. Airbnb: یک پلتفرم رزرو اماکن اقامتی مبتنی بر اشتراک‌گذاری است که به کاربران اجازه می‌دهد فضاهای قابل واگذاری خود را به میهمانان اجاره دهند.

این مثال‌ها نشان‌دهنده‌ی چگونگی استفاده از داده‌ها و تحلیل‌های موثر در رشد و موفقیت استارتاپ‌ها می‌باشند.

این کتاب توسط مرکز ارتباطات حرکت اول به فارسی ترجمه شده است و شما میتوانید در ادامه آن را دانلود و مطالعه کنید.

بهترین مشاور کسب و کار مشهد

دانلود نسخه الکترونیکی کتاب تحلیل ناب

دانلود کتاب تحلیل ناب

آیا شما فکر میکنید این کتاب می تواند به یک کارآفرین کمک نماید؟
کتاب دیگری که مشابه این کتاب باشد می شناسید؟

قبلی «

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *