بهترین کتاب های کاربردی برای کارآفرینان

کتای های کارآفرینان مشاور نوآوری

یاد بگیر چگونه زندگیت را تغییر دهی، هیچکس کاربلد به دنیا نمی آید.

همیشه دوست داشتی کتابی بخوانی که دیدگاهت را گسترش دهد، کمک کند کارآفرین بهتری باشی و تصمیمات هوشمندانه تری بگیری؟

الان وقتش است. نه فردا یا ماه بعد. وقتی شروع کنی، حتی اگر کند پیش بروی، احتمال رسیدن به اهدافت بالاتر می رود.

کارآفرینی هم مثل موضوعات دیگر است. هرچه بیشتر مطالعه کنی و البته در فضای واقعی آنها را به کار بسته و تجربه کسب کنی، در آن خبره تر می شوی و احتمال موفقیتت در کارآفرینی بالا و بالاتر میره. این نوشته، اولین نوشته از سری مهمان “کتاب های کارآفرینی” نوشته هاتف کوزه چی از خوره کتاب که برای jahedi.ir تدوین شده است.

نوپای ناب مشاور نوآوری

  1. نوپای ناب نوشته اریک ریس

اریک ریس استارت آپ را به عنوان سازمانی که مخصوص تولید چیزی جدید تحت شرایط عدم قطعیت شدید تعریف می کند. چه در گاراژ مادرت کار کنی چه اتاق کوچکت، منبعی نداری. ارتقای این شرایط کار بسیار دشواری است و اکثر استارت آپ ها همینجا شکست می خورند. اما او به ما نشان می دهد از چه شکست هایی می توانیم جلوگیری کنیم تا بتوانیم به مسیرمان ادامه دهیم.


«هر از گاهی کتابی درباره تجارت نوشته می شود که دیدگاه ما درباره نوآوری و کارآفرینی را تغییر می دهد… استارت آپ ناب می تواند در این گروه قرار بگیرد.»


ناب یک دیدگاه است، یک حرکت، جایی که هدفِ تصمیم گیری، تماس های تجاری به شدت سریع تر و بهتر باشد. او تحت تاثیر دروس ساختار ناب (تولید ناب)، بهترین محصول کارآمد تویوتا را با دیدگاه Just in Time (درست به موقع) ادغام کرده است.

در این دیدگاه اولویت با گوش سپردن به مشتری و فهمیدن چیزی است که آن ها می خواهند، نه چیزی که فکر می کنیم می خواهند. این همان نیاز است که در یادداشت “نیاز، آغاز موفقیت یا شکست یک کسب و کار” به آن اشاره شده است، البته نیاز واقعی بازار (Demand).
باید اعتراف کرد تفاوت زیادی میان این دو مورد وجود دارد. در این حالت چیزی که حاضر نیستند برایش هزینه کنند را نمی سازیم. موضوع، تولید کارآمد نیز هست.

ریس از طریق آزمایش با مشتریان، تغییر بر اساس آن و تکرار مداوم این روند نشان می دهد خدمت یا محصول شما می تواند تبدیل به مناسب ترین نوع خود در بازار شود.

من از طریق این کتاب متوجه اهمیت اعتبارسنجی مشتری شدم یعنی درک بازخورد مشتری و اصلاح مسیر بر اساس آن. او می گوید باید محصولی با کمترین ویژگی ساخت که نیاز پایه مشتری (همان حداقل نیازهای ضروری مورد نظر مشتری) را برآورده کند (که به آن MVP-Minimum Viable Product می گویند) و با ارائه آن باید ببینیم آیا مشتریان از محصول حداقلی ما خوششان می آید یا نه. اگر از چیزی که دیدند خوششان نیامد باید آن را چرخاند(Pivot) که یعنی تا جایی محصولت را تغییر دهی که با نیاز واقعی بازار همخوانی داشته باشد. قطعا دوباره قرار است آزمایش کنی و این مراحل برای بهبود مستمر، همیشه جاری خواهد بود. مثل بازی است، اگر تقاضایی نبود، آنقدر می چرخانی و آزمایش می کنی تا دیگر نیازی به این کار نباشد و به درک دقیق مساله مشتری رسیده باشی.

اریک ریس کارآفرین آمریکایی، نویسنده بلاگ لسنز لرند (Lessons Learned) و نویسنده کتاب پرفروش نوپای ناب با بیش از یک میلیون نسخه فروش، است.

«این بهترین فلسفه برای عصر جاری یعنی عصر منابع محدود است، دوره ای که باید به دنبال کلمه مثبت اندیش، صفت “محتاط” بیاید.»

  1. صفر تا یک نوشته پیتر تیل

zero to one


«پیتر تیل شرکت های بزرگ متعددی ساخته و کتاب صفر تا یک نشان می دهد چطور این کار را کرده است.»
ایلان ماسک، CEO شرکت SpaceX و تسلا


از نظر پیتر تیل در تجارت هر لحظه یک بار اتفاق می افتد پس کپی کردن استراتژی مناسبی نیست. زاکربرگ بعدی وبسایت اجتماعی نمی سازد، نه گیتس، جابز، ماسک، پیج و غیره بعدی پس چرا باید به جای رفتن سراغ کاری که کسی تا به حال به سمتش نرفته، کار آن ها را نگاه کنیم؟

«کپی کردن یک مدل ساده تر از ساخت چیزی جدید است: کاری که انجامش را از قبل بلدیم دنیا را از یک به n می برد، یکی دیگر از چیزی که آشناست اضافه می کند ولی هر بار چیز جدیدی می سازیم، از ۰ به ۱ می رویم.»

صفر تا یک مجموعه یادداشت های به شدت معروف آنلاین توسط اساتید کلاس CS183 استارت آپ از تدریس تیل در دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۲ است که بیش از ۲٫۵ میلیون نسخه از آن به فروش رفته است. این کتاب توضیح می دهد چگونه شرکت ها می توانند ایده متفاوتی داشته و چیز جدیدی بسازند و در دنیا تحول ایجاد کنند. طبق گفته تیل، افراد موفق نقطه اهمیت اتفاقات عجیب را پیدا می کنند و برای این کار با قواعد فکر می کنند، نه فرمول. از این مورد می تواند به عنوان پیشنهادی برای ورود به اقیانوس آبی توسط دو پروفسور INSEAD در ۲۰۰۴ یاد کرد.

اقیانوس های سرخ، مرگبار و پر از کوسه هستند، به زبان دیگر پر از رقیب. اقیانوس های سرخ تمام سازمان های حال حاضر را شامل می شوند، جایی که مرزهای سازمان ها مشخص و مقبول است و قوانین رقابتی بازی واضح. بر خلاف آن، اقیانوس آبی که به تمام سازمان هایی که الان وجود ندارند، در رقابتی نیستند و سرشان جنگی نیست، گفته می شود. تیل درباره ساخت چیزهای جدیدی صحبت می کند که باعث به وجود آمدن بازار جدیدی می شوند.

این کتاب به من کمک کرد درکم از رقابت را گسترده تر کنم و دیدگاهم به برتری حرکت اول را تغییر دهم. به نظر من چیز خوبی بود و شاید می توانست با خود آوازه نوآوری و انقلابی بودن را به همراه بیاورد اما با یادگیری از اشتباهات گذشته واقعا می توانی پیشرفت کنی. همچنین مشتریان همیشه به این توجه می کنند که چه کسی محصول یا خدمات بهتری ارائه می دهد نه اینکه چه کسی اولین بوده. درس های زیادی می توان از این کتاب آموخت که اینجا تعداد کمی از آن ها را آورده بودم.

پیتر آندریاس تیل، کارآفرین آلمانی-آمریکایی و سرمایه گذار ریسک پذیر است. او بیشتر به پایه گذاری PayPal و پالانتیر تکنولوژی مشهور است. همچنین او اولین سرمایه گذاری خارجی بر فیس بوک، که مدیرش بود، را کرد و از سرمایه گذاران اولیه در شرکت هایی مانند SpaceX، linkedIn و Yelp بود. او از شرکای سازمان سرمایه گذاری یک شرکت بزرگ در سیلیکون ولی است که سرمایه شرکت هایی مانند SpaceX  و  Airbnb را تامین کرده اند. او نویسنده صفر تا یک است.


«این کتاب ایده های کاملا جدید و تازه ای درباره ساخت ارزش در جهان ارائه می دهد.»

مارک زوکربرگ، CEO فیسبوک


  1. آیین دوستیابی نوشته دیل کارنگی

مشاور نوآوری و کسب و کار


«در دفتر من ردی از مدرکم از دانشگاه نبراسکا و مدرک ارشدم از دانشگاه کلمبیا وجود ندارد اما مدرکی که از دوره دیل کارنگی گرفتم را می توانید ببینید.»

وارن بافت


این کتاب آن طور که از عنوانش به نظر میاید، کتاب خودیاری برای افرادی که می خواهند دوست بیابند نیست. کتابی است که اساس رهبری را تکرار کرده و قواعد بهترین رهبری که دوست داشتید داشته باشید را به شما آموزش می دهد. نصایح دیل کارنگی از زمانی که در سال ۱۹۳۶ برای اولین بار چاپ شد هنوز قابل استفاده و بیش از سی میلیون نسخه فروخته است. حتی پرسشنامه کتابخانه کنگره، به کتاب کارنگی، عنوان هفتمین کتاب تاثیر گذار تاریخ آمریکا را داد.

نصایح ساده اما موثر و مثال های بسیار زیاد کتاب به من کمک کردند در عمق مفاهیمش فرو بروم و باعث شدند فکر کنم چگونه می توانم آن ها را بر زندگیم پیاده سازی کنم. از آن کتاب هایی نیست که ذهنت را می خوانند، در اصل نتیجه سال ها مشاهده از دوره هایش است که اول به صورت جزوه در کلاس هایش پخش می کرد و بعدتر تبدیل به کتابی شد که امروزه آن را می شناسیم. باید آن را بخوانی تا متوجه شوی مردم به طور کلی چه می خواهند و چگونه می توانی به آن ها کمک کنی آن خواسته را به دست آورند. دروسی درباره حل مشکل، توافق و رهبری حقیقی بودن در آن وجود دارد. این موارد می توانند بر گروه، تجارت، شرکا و سرمایه گذارانت پیاده شوند چون تمام این موارد یک نقطه اشتراک دارند؛ افراد. پس ارتباط بهتری داشتن به هر کاری که می خواهی انجام دهی، کمک می کند.

دیل کارنگی (۱۸۸۸-۱۹۵۵) استاد و نویسنده آمریکایی بود که دوره هایی درباره بهبود شخصی، فروش، صحبت عمومی و مهارت کارآفرینانه ترتیب داد. با اینکه کارنگی خود را به عنوان «بچه دهاتی ساده» توصیف می کند، ایده هایش به گوش میلیون ها نفر رسیده اند. اون به شخصه دوره های زیادی در اطراف جهان درباره رهبری، فروش و مهارت های اجتماعی، گذاشته است. حالا این دوره ها توسط اساتید ماهری حضوری در سر تا سر جهان یا از طریق دوره های آنلاین، تدریس می شوند. می توانی اطلاعات بیشتری در این باره پیدا کنی.


«نصایح بی زمان و با بیان صحیح اند و که هم کم سوادترین افراد و هم صاحبان برترین شرکت ها می توانند آن را بفهمند.»

نیویورک تایمز


 

این نگاهی کوچک به کتاب هایی بود که می توانیم چیزهای زیادی از آن ها یاد بگیریم. من با اینکه می دانم صدها کتاب وجود دارد، فقط ۳ تا را نام بردم چون اینکه بدانیم موضوعات بسیاری وجود دارد و ما به دانستن همه آن ها نزدیک هم نیستیم، کاری از پیش نمی برد.

عنوان این مقاله بهترین کتاب های کاربردی برای کارآفرینان است. تعیین رتبه ها طبق سلیقه و نظر بنده است و لزوما به این معنا نیست که موافق سلیقه همه باشد. به نظر شما چه کتابی بهترین کتاب کاربردی کارآفرینی است؟ لطفا این کتابها را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

اگر شما از خواندن کتاب ها لذت میبرید، به پادکست خوره کتاب گوش بسپارید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *