کتاب خلق مدل کسب و کار
نویسندگان: الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور
تعداد صفحات: ۳۰۰
همانطور که در یادداشت “چگونه ایده هایمان را اجرایی کنیم؟ بوم مدل کسب و کار چیست؟” به صورت کامل به بیان تجربیات و معرفی این مدل ویژه و جادویی پرداختم، هرکسب و کاری در همان ابتدا باید برنامه خود را برای راه اندازی و نحوه فعالیت تعیین کند. ترسیم بیزینس مدل راه حلی است که به صاحبان کسب و کار و کارآفرینان و مشاوران و … کمک می کند بخش های مختلف یک کسب وکار واقعی را لمس کرده، ارتباط بین آن ها را درک کرده و به طراحی آن کسب و کار بپردازد. مدل کسب و کار همانند چراغی وظیفه نشان دادن مسیر فعال سازی و حرکت آن را به عهده دارد و از ابزارهای مهم راه اندازی یک کسب و کار به حساب می آید. طراحی مدل کسب و کار کمک می کند دریابیم چگونه و چطور می توان به چیزهایی که در ذهن داریم دست یابیم و روش اجرایی کردن ایده های تجاری را به ما نشان می دهد. به عبارت دیگر این ابزار پاسخ به این سوال است:
چگونه ایده خود را اجرایی نمایم؟
این کتاب برای چه کسانی نوشته شده است؟
کتاب خلق مدل کسب و کار که زبان های مختلف دنیا ترجمه و میلیون ها نسخه از آن فروخته شده است مخصوص افراد بلند پرواز، تغییردهندگان قاعده بازی و چالشگرانی است که به مقابله با مدلهای کسب و کار از کار افتاده برخواسته و به طراحی سازمان های فردا می پردازند.
برای اینکه مجاز به خواندن این کتاب شوید باید به سوال های زیر پاسخ “بله” بدهید!
- آیا شما دارای روحیه کارآفرینی هستید و می خواهید کسب و کاری را طراحی و راه اندازی کنید؟
- آیا دائم در اندیشه ارزش آفرینی و ایجاد کسب و کارهای جدید یا بهبود و تحول سازمان خود هستید؟
- آیا شما در حال تلاش برای یافتن راه های جدید به منظور کنار گذاشتن روش های قدیمی و منسوخ در مسیر پیشبرد کسب و کار خود هستید؟
- آیا به دنبال منبعی برای نوآوری و به دست آوردن ایده های جدید برای توسعه کسب و کار فعلی خود یا مدیریت بهتر آن هستید؟
خلق مدل کسب و کار به سبک الکساندر استروالدر
این کتاب برگردان فارسی کتاب Business Model Generation است که توسط انتشارات آریانا قلم منتشر شده است. نویسنده کتاب طراحی مدل کسب و کار سعی نموده در نه بخش و با عنوان بوم مدل کسب و کار یا Business Model Canvas، این مدل را در ذهن خواننده جا بی اندازد. کتاب خلق مدل کسب و کار از جمله کتاب های مشهور در دنیای مدیریت و کارآفرینی است و هرکسی که قرار است وارد این مسیر کسب و کاری شود، باید بی چون و چرا آن را مطالعه کند. این کتاب بارشی از مثال ها دارد و اینگونه خواننده را در موقعیت های مختلف قرار می دهد و به او کمک می کند قدرت تحلیل مسائل کسب و کاری مختلف را فراگیرد. این مثال ها هر کدام از دل کسب و کاری موفق استخراج شده اند و ثروتی غنی به حساب می آیند که نویسندگان کتاب آن ها را ثبت نموده و در اختیار خوانندگان قرار داده اند.
بوم مدل کسب وکار
بوم مدل کسب و کار که در این یادداشت به طور کامل اجزای آن را شرح دادم (چگونه ایده هایمان را اجرایی کنیم؟ بوم مدل کسب و کار چیست؟) به عنوان یک ابزار ترسیمی و تصویری که سعی دارد به شما الگوی یک نقشه طراحی و راه اندازی کسب و کار حسابی را بدهد و ارتباطات بین اجزای این تقشه را نیز در نظر گرفته و گوشزد نماید.
بوم مدل کسب و کار الگوی بصری و کاملی از نقشه راه اندازی یک کسب و کار درست و حسابی است!
بخش های این کتاب شامل نه بخش اصلی بوم مدل کسب و کار است که به هریک از این اصل های مهم در فصلی جداگانه پرداخته شده. انتظار می رود هر کسی که این کتاب را می خواند در نهایت بتواند مدل کسب و کار خود که همان برنامه اجرایی کردن ایده و روش تجاری سازی آن است را ترسیم کند. به تفصیل در این یادداشت (چگونه ایده هایمان را اجرایی کنیم؟ بوم مدل کسب و کار چیست؟) به این اجزا پرداخته ام.
- بخشهای مشتریان: (Customer Segments)
- ارزش پیشنهادی کسب و کار: (Value Proposition)
- کانالهای ارتباط با مشتریان: (Channels)
- نحوه ارتباط با مشتریان: (Customer Relationships)
- جریان درآمد: (Revenue Stream)
- منابع کلیدی کسب و کار: (Key Resources)
- فعالیتهای کلیدی کسب وکار: (Key Activities)
- شرکای کلیدی کسب و کار: (Key Partners)
- ساختار هزینهها: (Cost Structure)
پرسشنامه مدل کسب وکار
خلق مدل کسب و کار در پاسخ به نه سوال اساسی، تکلیف هر شکل کسب و کاری را تعیین می کند. این سوال ها به صاحبان کسب و کار کمک می کند بتوانند گام به گام مسیر رشد و موفقیت را تجربه کنند.
- مشتریان محصول و یا خدمات سازمان ما، چه کسانی هستند و چه ویژگی ها، نیازها و علایقی دارند؟
- موسسه برای مشتریان بالا چه ارزشی خلق و ارائه می کند که موجب جذب آنها می شود؟
- از چه کانال یا کانال هایی مشتریان از ویژگی ها و ارزش های محصول و خدمات موسسه آگاه می شوند، دسترسی و خرید محصول برای آن ها فراهم می شود و بالاخره محصول و خدمت به مشتری تحویل داده و در رفع مشکلات مشتری بعد از خرید به او کمک می شود؟
- ارتباط با مشتریان به منظور مطلع کردن مشتری در جریان خرید، راهنمایی او پس از انجام خرید و یا کمک به او در حل مسائل بهره برداری از محصول و خدمت قرار است چگونه باشد؟ به عبارت دیگر این بخش به روش ها و مدل های حفظ و وفادارسازی مشتریان می پردازد.
- یک کسب و کار قرار است چگونه کسب درآمد کند؟ از کجا و به چه شکلی به درآمد دست پیدا می کند؟
- فعالیت های کلیدی که جهت ایجاد و ارائه ارزش به مشتریان است باید به چه صورتی باشد؟ چه فعالیت هایی اگر اجرا نشود به ارزش های پیشنهادی ما آسیب رسیده و موجب سقوط سازمان می شود؟
- چه فعالیت هایی را می توان برون سپاری کرد و شرکای کلیدی موسسه چه کسانی هستند؟ کسانی به ما در خلق ارزش ها و رساندن آن مشتریان کمک می نمایند.
- منابع کلیدی که همان منابعی هستند که در راستای احقاق فعالیت کلیدی هستند، چه چیزهایی هستند؟
- هزینه های کسب و کار به چه شکلی هستند و به چه صورت می توان آن ها را کاست؟
برای دانلود نسخ باکیفیت بوم مدل کسب و کار به زبان انگلیسی از اینجا و برای دانلود نسخه فارسی بوم مدل کسب و کار در فرمت قابل استفاده بهتر است به اینجا مراجعه نمایید.
لینک دانلود خلاصه کتاب خلق مدل کسب و کار business_model_generation_summary
لینک خرید کتاب خلق مدل کسب و کار الکساندر استروالدار