خلاصه کتاب تست مامان| همه دروغ می گویند

اعتبار سنجی مشاور کسب و کار جاهدی

خلاصه کتاب تست مامان

نویسنده: راب فیترپاتریک

 

نکته و سوال اصلی اینجاست…

چطور با مشتری ها صحبت کنیم و با وجود دروغ هایی که از همه می شنویم، بفهمیم که آیا ایده ی کسب و کارمون به درد می خوره یا نه؟

کار بسیار سختی است ولی راهی است که باید و باید برویم…
جالب است که به علت نوع آموزش هایی که دیده ایم یا ندیده ایم فکر می کنیم که خودمان میتوانیم نیاز واقعی بازار (که در یادداشت یا عنوان “نیاز، آغاز موفقیت یا شکست کسب و کار” به آن اشاره کردم) را با مطالعه و تفکر و فلسفه بافی! و یا با حدس زدن پیدا کنیم. نیاز واقعی مشتری حدس زدنی و … نیست و چیزی است که باید کشف شود.


نیاز مشتری حدس زدنی نیست، باید کشف شود!


آیا نیازی که هدف گرفته ایم درست است؟ ایده ما میتواند راه حل خوبی برای آن نیاز باشد؟

یکی از دیگر سوالات رایج از من در جلسات مشاوره و یا منتورینگ کسب و کارها، اینست که به چه شکلی میتوانیم به درستی نیازی که پیدا کرده ایم و تطبیق ایده ما با آن نیاز برسیم؟ بهترین پاسخ برای این سوال اعتبارسنجی و یکی از مهمترین پیش نیازها برای رفتن به سمت اعتبارسنجی ایده خود، مطالعه کتاب تست مامان و استفاده از روش آن است. میتوانید در خصوص ایده (در یادداشت “آیا ایده به تنهایی کافیست؟”) و روش های ایده پردازی (در یادداشت “تکنیک های ایده پردازی”) مطالب مرتبط را مطالعه کنید.

همه دارن بهمون دروغ می گن!!!

جمله تکان دهنده ای که در پشت جلد کتاب آمده است و دلیل آن را اینگونه شرح می کند:

می گن نباید از مامانتون بپرسین که ایدتون خوبه یا نه. آره یه جورایی درسته ولی اونایی که این حرف رو می زنن نکته ی اصلی ماجرا رو متوجه نشدن. شما در واقع نباید از «هیچ کس» درباره ی خوب یا بد بودن ایدتون سوال کنین. حداقل نه با این کلمات. کافیه این سوال رو بپرسین(اشتباه کنید) و تو جوابش مامانتون (چون خیلی دوستتون داره) بیشتر از همه به بهتون دروغ می گه؛ در کل این سوال، سوال درستی نیست و هر کسی رو تشویق می کنه که تا حدی در جوابش دروغ بگه.

 

کتاب تست مامان

کتاب تست مامان

تست مامان برگردان فارسی ?The Mom Test: How to talk to و به روش صحیح مصاحبه با مشتریان و اخذ بازخورد از آن ها می پردازد.

در مقدمه کتاب، یادگیری از مشتری را به کندوکاو باستان‌‌شناس‌ها تشبیه شده است. در این کندوکاو حقیقت که بسیار حساس و شکننده است در زیرخاک مدفون شده. با هر بیلی که به زمین می خورد، حقیقت نزدیک تر می شود، اما هر حرکت و ابزار اشتباه سبب از بین رفتن زیرخاکی ارزشمند می شود.

برای یافتن پاسخ این سوال که چگونه می توان کسب و کاری را به موفقیت رساند، باید درست حفاری کرد. نکته ی مهم دیگری که وجود دارد این است که پیش از اینکه به دنبال یافتن پاسخ سوال های کسب و کاری بود، باید سوال های درستی طراحی و پرسیده شود.

کتاب تست مامان از زاویه ای جدید به مشتری نگاه می کند و خواننده را از هرگونه بیراهه رفتن دور می کند. این کتاب مناسب فروشندگان و صاحبان کسب وکار، منتورها، حامیان و سرمایه گذاران کسب و کارها، صاحبان ایده های تجاری، افرادی که به دنبال جذب سرمایه اند، افرادی که می خواهند جذابیت ایده خود را امتحان کنند، افرادی که درصدد راه اندازی استارتاپ هستند و … است.

فصل های کتاب تست مامان به شرح زیر است:

  1. تست مامان
  2. دوری از داده های بد
  3. پرسیدن سوال های مهم
  4. پیچیده و رسمیش نکن
  5. تعهد و پیش روی
  6. پیدا کردن گفت و گو ها
  7. انتخاب مشتری ها
  8. برنامه ریزی و روند کار

 

تست مامان به خواننده می آموزد در فرایند ارتباط با مشتری به جای صحبت کردن در مورد ایده های خود، راجع به زندگی افراد صحبت کند. سوالات مبهم و کلی نپرسد و به جای اینکه دائم نظرات افراد در مورد آینده را تجسس کند سراغ اتفاقاتی که در گذشته افتاده اند و مشخص است برود. نویسنده در این کتاب می گوید برای موفقیت در فرایند پرسش و پاسخ از مشتری بهتر است بیشتر گوش کرد و کمتر حرف زد.

راب فیترپاتریک توجه به تعریف و تمجیدها را اکیدا رد کرده و توصیه می کند حرف های خیالی مشتری تبدیل به جزئیات مشخص در گذشته هدایت شوند و نظرها، ایده ها، علائم و احساسات به خوبی مورد مطالعه قرار گیرند.

تست مامان

برش هایی از کتاب:

در چند سال گذشته روزانه با چندین استارتاپ سر و کار داشته ام؛ همینطور افراد زیادی از طریق ایمیل با روش های ارتباطی دیگر با ما تماس می گیرند تا درباره ی کسب و کارشان مشورت بگیرند، چیزی که در بسیاری از آن ها مشترک است این است که مساله ی واقعی که مردم حاضر باشند برایش پول بدهند یا به اندازه کافی توجه کنند را پیدا و حل نکرده اند. کلید پیدا کردن و اعتبارسنجی چنین کاری گفتگوی پیوسته و رو در رو با مشتریان است.

افسانه ای وجود داره که زمانی گره کوری به اسم گره گوردی وجود داشت. هر کسی که می تونست این گره رو باز کنه فرمانروای کل زمین می شد. یه روز اسکندر مقدونی سعی کرد که این گره رو باز کنه ولی نشد. در همون حال فکری به ذهن اسکندر می رسه و با شمشیرش گره رو پاره می کنه و از اون روز به بعد به «اسکندر کبیر» معروف می شه. کلنجار رفتن با گره، برای باز کردنش فرآیند «درست» بود. ولی بریدن گره یه هک بود که اسکندر رو بدون هیج زحمتی مستقیم به نتیجه نهایی رسوند. بعضا وقتی روش های جدیدی رو یاد می گیریم ساعت ها می نشینیم و در مورد روش درست انجام کارها فکر و بحث می کنیم در حالی که شاید راه حل موضوع خیلی ساده باید به روش دیگه ای گره رو باز کنیم.

اشتباهات رایج در ارتباط با مشتری:

  • دنبال تعریف و تمجید بودن
  • مسئله ی ترحم
  • پیله کردن و به اجبار تایید گرفتن
  • رسمی بودن مصاحبه
  • به حرفه های مشتری دل خوش کردن!
  • جمع آوری تعریف و تمجیدها به جای حقایق و تعهدات

مصاحبه مشتری مشاور جاهدی

مطالعه این کتاب مناسب چه کسانی است؟

در درجه اول مطالعه این کتاب را برای افرادی که در حال شناسایی یک نیاز در بازار و تلاش برای پاسخ به آن با ایده پردازی و راه اندازی کسب و کار هستند بسیار توصیه می کنم. افرادی که در حال اعتبارسنجی ایده خود و درک میزان تطبیق آن با نیاز واقعی در بازار هستند. اگر علاقه من به دریافت کتاب صوتی هستید از این لینک (فیدیبو) و اگر به دنبال خرید نسخه الکترونیکی یا نسخه کاغذی این کتاب می باشید از اینجا میتوانید اقدام نمایید:

لینک خرید کتاب تست مامان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار