-
کتاب کشش
- نویسنده: جاستین مارس، گابریل وینبرگ
نحوه رشد سریع یک استارتاپ چگونه است؟
سرمایه گذاران به سرمایه گذاری روی چه کسب و کارهایی علاقه مند هستند؟
یکی از ویژگی های متمایز کننده استارتاپ ها رشد سریع است، به طوری که اگر کسب و کاری رشد سریع ننماید دیگر نمی توان آن را استارتاپ نامید. به عبارت دیگر یک کسب و کار باید رشد کند تا بتواند در مسیر موفقیت قرار گرفته و استارتاپی عمل نماید. در کتاب کشش گفته می شود که استارتاپ ها با ایجاد کانالهای مناسب کشش می توانند رشد خود را تضمین و موفقیت خود را به ارمغان آورند. اگر شما صاحب یک کسب و کار داتش بنیان یا استارتاپی هستید که میخواهید روش های دستیابی به رشد سریع در استارتاپ را بیاموزید و یا بدانید چه ویژگی یا شرایطی در یک استارتاپ سرمایه گذاران را ترغیب به سرمایه گذاری روس استارتاپ شما میکند، اینجا مطالب ارزشمندی برای شما وجود دارد.
در ادامه به خلاصه کتاب کشش اشاره و در مطالب دیگری نیز با عنوان “کانال های کشش مشتری(بخش اول)” به روش های جذب مشتری و رشد سریع بر اساس تجربیات خود و مطالعه تجربیات کسب و کارهای موفق پرداخته ام.
کتاب کشش یا جذب، ترجمه فارسی کتاب traction به قلم جاستین مارس و گابریل وینبرگ است که خود کارآفرینانی موفق اند می باشد. این کتاب به طور ویژه تلاش دارد خواننده را برای شناخت انواع کانالهای کشش و انتخاب بهترین کانال یاری نماید. به عبارت دیگر نویسندگان این کتاب سعی نمودند در ۶ فصل این کتاب،۱۹ کانال ایجاد کشش را معرفی نموده و برای خوانندگان این امکان را فراهم نمایند تا به صورت آزمایشی راه های مختلف را امتحان و مناسب ترین کانال کشش را با توجه به کسب و کار خود انتخاب نمایند.
خوانندگان این کتاب می توانند با پرسیدن سوال هایی مثل:
- کدام کانال برای رشد امیدوار کننده تر است؟
- درصد موفقیت این کانال چقدر است؟
- هزینه ی داشتن هر مشتری در هر کدام از کانالها چقدر است؟ و….
خلاصه کتاب Traction
نویسنده در ابتدای کتاب می گوید جذب/کشش بالاتر از همه چیز است و آن را دلیل موفقیت یا ناموفق بودن یک استارتاپ عنوان می کند. گابریل وینبرگ بنا به تجربه ای که در اکوسیستم کارآفرینی داشته است، جذب را بهترین شیوه برای بهبود موفقیت استارتاپ ها معرفی می کند.
احتمالا هر استارتاپ شکستخوردهای یک محصول دارد ولی مشتری آن چیزی است که استارتاپهای شکستخورده ندارند.
این جمله ارزشمندی است که در این کتاب به آن اشاره شده است و اهمیت مشتری را در یک کسب و کار بیان می نماید.
Traction به معنای کشش یا جذب است اما مفهوم آن در دنیای بازاریابی کمی متفاوت تر است و زمانی می گویند استارتاپی traction دارد که رضایت مشتری را به طور کامل کسب کند و آن ها محصول این استارتاپ را به دیگر محصولات ترجیح دهند و به یکدیگر توصیه کنند. بر اساس کتاب ارزشمند راهنمای کارآفرینان آقای استیو بلنک کشش بعد از مرحله تطبیق و بازار (product market fit) حاصل خواهد شد.
♦
یکی از رکن های جداناپذیر استارتاپ ها رشد است، به طوری که اگر استارتاپی رشد نکند دیگر نمی توان آن را استارتاپ نامید. یک استارتاپ باید رشد کند تا بتواند در مسیر موفقیت قرار گیرد. در این کتاب گفته می شود که استارتاپ ها با ایجاد کشش است که می توانند رشد خود را تضمین و موفقیت خود را به ارمغان آورند.
همانطور که من در این نوشته به عنوان “کانالهای کشش یا جذب مشتری در استارتاپ ها” به برخی از روش های اصلی به دست آوردن مشتری اشاره نموده ام، در این کتاب ۱۹ کانال زیر را به عنوان کانالهای به دست آوردن مشتری بیان می نماید:
کانال۱: بازاریابی ویروسی
کانال۲: روابط عمومی
کانال۳: روابط عمومی غیرمتعارف
کانال۴: بازاریابی از طریق موتور جستجو
کانال۵: تبلیغات نمایشی/ اجتماعی
کانال۶: تبلیغات آفلاین
کانال۷: بهینه سازی جستجو
کانال۸: بازاریابی محتوا
کانال۹: بازاریابی ایمیل
کانال۱۰: مهندسی به عنوان بازاریابی
کانال۱۱: وبلاگ های هدفمند
کانال۱۲: توسعه کسب وکار
کانال۱۳: فروش
کانال ۱۴: برنامه های وابسته
کانال۱۵: پلتفرم های موجود
کانال۱۶: نمایشگاه تجاری
کانال۱۷: رویدادهای آفلاین
کانال۱۸: تعاملات گفتاری
کانال۱۹: ایجاد انجمن
انتخاب کانال های جذب مناسب خودتان
کدام کانال کشش مناسب تر است؟ همانطور که در فصل های مختلف این کتاب اشاره شده است کاناهای مختلفی برای جذب مشتری وجود دارد لیکن سوال مهم اینجاست که کدامیک از این کانالها برای استراتاپ شما مناسب تر است؟
از آنجا که برخی از ۱۹ کانال موجود برای کارآفرینان آشناتر است، یک اشتباه در فرآیند راه اندازی یک استارتاپ این است که بنیانگذاران تنها از یک سری از این کانالها برای رشد و جذب کاربران استفاده نموده و سایر کانالها را امتحان ننمایند غافل از اینکه هر استارتاپی متناسب با نوع ایده، مشتریان هدف و شرایط فعلی بازار و البته موقعیت فعلی آن استارتاپ، ممکن است کانالهای مناسب خودشان را داشته باشند. برای دستیابی به این موفقیت غیر از مطالعه و توجه به کانالهای مورد استفاده در سایر استارتاپها، خصوصا استارتاپهای مشابه شما و نتایج آن، برخی از کانالها را نیز که حدس میزنید برای استارتاپ شما میتوانند مناسب باشند را نیز باید تست نمایید. برای مثال همه می دانیم که کانالهای آنلاین یکی از بهترین روشها برای جذب و کشش مشتری است ولی اگر مشتریان شما در فضای مجازی حضور یا دسترسی به آنها ندارند چراباید این کانالها را به عنوان روش های اصلی جذب در نظر بگیرید؟یا علیرغم اهمیت حضور در نمایشگاه های تجاری برای برندینگ و شناسایی مشتریان و همکاران و … در کسب کارها، لیکن ممکن است برای موقعیت فعلی یک استارتاپ این کانال، کانال مناسبی نباشد.
♦
دانلود کتاب کشش
این کتاب از جمله کتاب های نام دار دنیای کارآفرینی است و هر صاحب کسب و کاری بهتر از چند باری آن را تورق کند تا با دیدی بازتر ماهیت فعالیت های خود را تعیین نموده و به موفقیت دست یابد. همانطور که پیش از این گفته شد مهم ترین نکته در استارتاپ ها مسئله ی جذب مشتریان و کسب رضایت آن هاست و بدون آن هر کسب و کاری از پا می افتد.
لینک خرید کتاب کشش
با توجه به اهمیت این موضوع پیشنهاد میکنم مطالب دیگری که با عنوان “کانال های کشش مشتری(بخش اول)” نوشته ام و به روش های جذب مشتری و رشد سریع بر اساس تجربیات خود و مطالعه تجربیات کسب و کارهای موفق پرداخته ام را مطالعه کنید.
کتابی جذاب و خواندنی است. این معرفی، تشویقم کرد که آن را تهیه کنم. در ضمن، خوشحالم که چراغ این بلاگ روشن شد و چشممان روشن شد. پاینده باشید.
جناب برجی عزیز
ممنون از نظرات شما
هر بار قصد فعال سازی دارم ولی واقعا درگیریهای روزمره اجازه نمیدهد. امیدوارم این بار دیگر هر چند کند ولی یا کمک دوستانی چون شما فعال شود.