ایده کسب و کار
همانطور که قبلا در یادداشت های «مساله چیست؟» و «فرصت های کسب و کار چه هستند؟» اشاره کردم نیازمندیهای زیادی در قالب فرصت در هر جامعه وجود دارد و نقش کارآفرین کشف آن فرصت ها و حل آنها و خلق ثروت است. در یادداشت مرتبط دیگری با عنوان «چگونه مهارت حل مسئله خود را تقویت نماییم؟» به روش های افزایش مهارت حل مساله پرداختم. حال ایده کسب و کار چیست؟
ایده کسب و کار چیست؟
روش و راه پیشنهادی ما برای حل مسائل ایده خوانده می شوند. چنانچه راه حل ما برای حل کردن مسائل، در قالب راه اندازی یک کسب و کار باشد آن ایده، را ایده کسب و کار می نامیم. برخی فکر میکنند عنوان ایده تنها به راه حل های خلاقانه و نوآورانه گفته می شود که اینطور نیست! به عبارت دیگر یک ایده کسب و کار، راه حل پیشنهادی ما در قالب یک کسب و کار برای پوشش نیاز یا خلا موجود در بازار است و البته خلاقانه و نوآورانه بودن ایده یکی از پارامترهای اصلی موفقیت یا عدم موفقیت آن ایده کسب و کاری است.
وقتی راهحلی داشته باشیم و بتوانیم با تشکیل یک کسب و کار و با استفاده از منابع، مهارت ها و نقاط قوت خود، مشکل مهمی که دیگران دارند را رفع نماییم، ایده کسب وکاری شکل گرفته است.
اگر کسبوکارهای دانش بنیان یا موفق را از لحظهای که شروع به کار کردهاند را موردبررسی قرار دهید به یک نقطه شباهت میان آنها میرسید. همهی آنها یک مشکل یا مساله را هدف گرفته و دارای یک ایده یا مدل کسب و کار اختصاصی بوده و تلاش کردهاند تا با ارادهای قوی، ایدهی خود را دنبال کنند و آن را عملی سازند.
بنیانگذاران استارتاپ ها تلاش میکنند به واسطه قدرت تشخیص فرصت خود، مسائل موجود در جامعه را دیده و به واسطه خلاقیت به ایدههای جدیدی برسند تا درنهایت بتوانند یک محصول خاص را به بازار عرضه کنند. به همین دلیل تمام محصولات یا خدمات که در اطراف خود مشاهده میکنید در ابتدا به شکل یک ایده بوده و سپس با عبور از مراحل مختلف توانستهاند به سرانجام برسند.
به عبارت دیگر همانطور که قبلا اشاره کردم اولین گام برای شروع طراحی و راه اندازی یک کسب و کار، ایدهای است که با تشخیص یک فرصت مناسب به آن رسیدهایم. جالب است بدانیم خلاقیت و ایدهپردازی یک مهارت ذاتی نیست که نتوان آن را فراگرفت، بلکه نکته مهم آن است که میتوانیم آموزش ببینیم که به چه شکل فرایند خلاقیت را طی کنیم، انسان خلاقی باشیم و بتوانیم خلاقیت خود را برای شروع یک کسبوکار به کار گیریم. و میتوانیم یاد بگیریم که چه طور ایدههای متعدد بزرگی خلق کنیم و چه طور از بین این ایدههای مختلف، مناسبترین ایده را برای شروع انتخاب کنیم.
خلاقیت و ایده پردازی یک مهارت ذاتی نیست که نتوان آن را فرا گرفت!
آیا مهارت خلاقیت و ایده پردازی تنها برای آغاز راه اندازی کسب و کار لازم است؟
خیر. کاربرد و اهمیت خلاقیت و ایدهپردازی تنها در مراحل آغاز کسبوکار نیست. میتوانیم در تمامی مراحل راهاندازی کسبوکار از خلاقیت خود استفاده کنیم. یک کسب و کار در مسیر ایجاد و رشد و موفقیت با چالش ها و موقعیت های مختلفی مواجه می شود که عبور از تک تک آنها و حل آن مسائل با خلاقیت و ایده پردازی بسیار بهتر خواهد بود. میتوانیم در فروش محصولات، مدل طراحی وبسایت، نحوه جذب مشتریان، مدل تبلیغات و جذب پرسنل و … از ایدههای خاص خود استفاده کنیم و شیوههای جدیدی خلق کنیم که درنهایت باعث خلق مزیت رقابتی و افزایش تعداد مشتریان کسبوکارمان خواهد شد.
به عبارت دیگر خلاقیت فقط مربوط به زمانی نیست که بخواهیم چیزهای جدیدی خلق کنیم. بلکه میتوانیم برای حل مسائل و مشکلات یک کسبوکار هم از خلاقیت و ایدههای خود استفاده کنیم و راهحلهای جدیدی بهوجود آوریم. مثلاً جذب همکار و پرسنل برای کسب و کار یکی از اقدامات بسیار دشوار و حساس است که میتوانیم به روش کم هزینه و کارآمد اختصاصی خود و متفاوت از سایرین به این امر بپردازیم مثلا تعامل با دانشگاه ها یا شرکت هایی که نیروی کارآموز توانمند شده به ما معرفی میکنند (همچون پلتفرم توانمندسازی منابع انسانی رشدانا) . یا برای تأمین سرمایه مورد نیاز برای شروع کسب و کار که یک مساله اساسی است میتوانیم این مساله را به جای پیدا کردن یک سرمایه گذار و گرفتن سرمایه بزرگ با روش دیگری همچون جمع نمودن پول های کوچک تر از دیگران و … حل نماییم.
ایده خوب چقدر موفقیت ما را در کسب و کار تضمین خواهد کرد؟
این یک مساله و سوال معروف در فضای کارآفرینی است. چقدر ایده مهم است؟
اکثر کسب و کارهای موفق از یک ایده خوب شروع نموده اند
اما
تنها تعداد اندکی از ایده های خوب منجر یه یک کسب و کار موفق خواهد شد!
این جمله به تنهایی نشان می دهد که ایده خوب به هیچ عنوان تضمینی برای موفقیت شما نخواهد بود. به عبارت دیگر ایده خوب تنها شروعی خوب برای راه اندازی یک کسب و کار است. همانطور که همیشه در کارگاه های آموزشی کشف ایده های طلایی کسب و کار به مخاطبین می گویم، پس از ایده پردازی گام های مهم دیگری همچون اجرایی کردن ایده وجود دارد که بسیار مهمتر و تعیین کننده تر از خود ایده است.
قطعا از ارزش های ایده خوب در یک کسب و کار نمی توان گذشت لیکن هیچ وقت نباید شیفته ایده های بکر و خلاقانه شویم و انرژی کمی روی اجرایی کردن آن ایده بگذاریم. در این صورت احتمال عدم موفقیت ما بسیار بالا خواهد بود. در کارگاه های آموزشی مدل کسب و کار نیز این جمله را بارها اشاره میکنم که علیرغم رایج، در میان دو گزینه زیر مورد دوم شانس بیشتری برای موفقیت دارد:
- ایده ناب و مدل کسب و کار معمولی
- ایده معمولی و مدل کسب و کار عالی
البته واضح است که بهترین حالت ایده ناب و مدل کسب و کار عالی است لیکن اگر بخواهیم بین دو گزینه بالا شانس بیشتر برای موفقیت را مشخص کنیم، آن گزینه دوم است.
آیا نقش ایده در کسب و کار را بیشتر از این می دانید؟
آیا شما کسب و کاری با ایده خوب ولی با روش اجرا و مدل کسب و کار معمولی که موفقیت چشم گیری به دست آورده باشد می شناسید؟
ایده چیست برای راه اندازی استارتاپ ها خیلی مهمه
چون من توی پیدایش خوندم اولین مرحله راه اندازی استارتاپ ایده اون هست
برای ایده های کسب و کاری میشه از شتابدهنده های استارتاپ که توی ایران هم وجود دارند مثل پیدایش و… کمک گرفت
سلام. یه ایده استارتاپی یا کسب و کاری چه فرقی با بقیه ایده ها داره؟
سلام
ایده به صورت کلی به هر راه حل جدیدی که بتواند یک بهبود یا اصلاحی در محصولات یا فرآیندهای موجود ایجاد کرده یا مشکلی که تاکنون حل نشده را حل نماید گفته می شود. اما در فضای نوآوری، ایده کسب و کاری به هر ایده ای که ظرفیت ایجاد یک کسب و کار را داشته باشد گفته می شود. به عبارت دیگر ایده کسب وکار با هدف حل یک مساله از طریق ایجاد یک بیزینس طراحی و ارائه می شود.
ممنونم