نقش رسانه در اکوسیستم های استارت آپی

چند سالی است از اقتصاد دانش بنیان و لزوم تحقق آن به عنوان یکی از سیاست های کلان ملی و توجه به کسب و کارهای استارت آپی به عنوان بذرهای اولیه تشکیل شرکت های دانش بنیان (که در این نوشته در خصوص آنها توضیح دادم) صحبت های فراوانی مطرح می شود و یکی از نکاتی که به درستی مکررا از آن یاد می شود لزوم نگاه اکوسیستمی یا زیست بومی به محیط شکل گیری و رشد این استارت آپ هاست. محیطی که از همه سازمان ها، مجموعه ها و اجزای موثر بر این فرایند (شکل گیری و رشد یک استارت آپ) تشکیل می شود و لزوما این اجزا می بایست در تعامل کاملا پیوسته پویا با سایر اجزا  به نقش آفرینی خود بپردازند.

مدل های متنوع و مختلفی در خصوص دسته بندی و نمایش اجزای این زیست بوم و نحوه تعامل آنها با هم مطرح می باشد، لیکن یکی از اجزای مهم و اثرگذار این اکوسیستم “رسانه ها” می باشند. مطالعه اکوسیستم های بالغ موجود در مناطق توسعه یافته فناوری دنیا نشان میدهد مشارکت و نقش آفرینی موثر رسانه ها در این محیط بر پویایی و موفقیت سایر اجزا بسیار اثرگذار است. توجه رسانه های فراگیر به موضوعات مرتبط با استارت آپ ها و ایجاد رسانه های تخصصی متعدد از شواهد این موضوع می باشد.

 

یکی از اجزای مهم و اثرگذار این اکوسیستم “رسانه ها” می باشند.

در یک نگاه کلی می توان به برخی از نقش ها و کارکردهای رسانه ها در اکوسیستم های استارت آپی به شرح زیر اشاره نمود:

  • ترویج و ایجاد روحیه و فرهنگ نوآوری و کارآفرینی در مخاطبین

رسانه ها با استفاده از نفوذ خود در جامعه می توانند اثرات مثبت فردی و اجتماعی نوآوری و کارآفرینی را منعکس نموده و از این طریق راه اندازی یک کسب و کار نوآورانه را که می تواند بر اساس توانمندی ها و مهارت های افراد شکل گیرد، به عنوان یک مسیر شغلی بسیار جذاب مطرح نماید. مسیر شغلی که ضمن ایجاد زمینه خلق ثروت از علم و مهارت ها برای افراد، یک مسئله، مشکل یا نیاز در جامعه را رفع می نماید و فرصتی برای اشتغال سایرین را نیز ایجاد می نماید.

  • معرفی فناوری های نوظهور و فرصت های کسب و کاری موجود در آنها

نمایش فناوری های جدید و رو به توسعه و بیان فرصت های کسب و کاری موجود در آن ها و معرفی استارت آپ های فعال در آن زمینه، می تواند بستر مناسبی برای ایده پردازی و خلق کسب و کارهای نوپا در مخاطبین باشد. البته برای مخاطبین دارای کسب و کار نیز بستر شناسایی و بکارگیری حداکثری از ظرفیت های این فناوری ها را در توسعه کسب و کار فعلی ایجاد خواهد نمود.

  • بازنمون مسائل، مشکلات و نیازهای بازار

رسانه ها به شکل موثری می توانند مسائل، مشکلات و نیازهای بازار را اطلاع رسانی نمایند. یکی از روش های معمول این کار، تعامل رسانه با سازمان های بزرگ موجود و معرفی نیازمندی ها و مسائل دارای اولویت آنها به مخاطبین است. بدیهی است این امر زمینه را برای تشخیص فرصت های کارآفرینی و ایجاد استارت آپ ها مبتنی بر این فرصت ها ایجاد می نماید.

  • آموزش غیر مستقیم مخاطبین

یکی از نقش های رسانه ها، آموزش غیر مستقیم مفاهیم و اصول راه اندازی یک کسب و کار موفق می باشد. این امر می تواند در قالب یادداشت ها یا مطالب منتشر شده در رسانه صورت گرفته و زمینه آشنایی مخاطبین با این مفاهیم و آموزش های آغازین را ایجاد نماید. انتقال تجارب کسب و کارهای موفق و ناموفق به مخاطبین و انتشار داستان های آنها از روش های بسیار موثر مرتبط با این موضوع می باشد.

  • معرفی استارت آپ های منطقه به مخاطبین

دیده شدن، بازار سازی و ایجاد اطلاع در جامعه نسبت به محصولات و خدمات نوآورانه استارت آپ ها، یکی از نیازهای جدی این کسب و کارهای در گام های آغازین ورورد به بازار است. مرحله ای که هزینه های بسیار زیادی به بدنه نحیف این نهال تازه شکل گرفته تحمیل می نماید و بخش بزرگی از شکست های استارت آپ ها ناشی از عدم تامین مالی برای گذر از این مرحله است. نقش آفرینی رسانه ها در معرفی مناسب محصولات و خدمات کسب و کارهای نوپا به جامعه می تواند هزینه ها و درنتیجه ریسک این کسب و کارهای را به شکل ویژه ای کاهش دهد.

  • نتیجه گیری:

در انتها روشن است با توجه به کارکردها و نقش های رسانه ها که به برخی از آن ها اشاره گردید، چنانچه در یک اکوسیستم استارت آپی حضور رسانه به عنوان یک رکن اساسی کم رنگ باشد نمی توان انتظار توسعه و افزایش نرخ موفقیت در این کسب و کارها را داشت. امیدست ضمن توجه ویژه رسانه های موجود به این مقوله شاهد حضور هر چه بیشتر رسانه های تخصصی و متمرکز بر این موضوع در کشور نیز باشیم.