به نقل از شهرآرا:
گپ و گفت اول کافه کارآفرینی (شهرآرا) را با یک مسئول و دلسوز حوزه کارآفرینی گذاشتیم، شاید آنهایی که در اکوسیستم کارآفرینی حضور داشتند نام علی جاهدی را شنیده باشند، وی که این روزها در حال اتمام تحصیلات دوره دکترای تخصصی است، مدیر مرکز رشد آیسیتی پارک علم و فناوری خراسان است.
دکتر علی جاهدی سالهاست که به صورت خاص در حمایت از استارتاپهای نوپا و شرکت های دانش بنیان تلاشی شبانهروزی دارد و این به شهر مشهد معطوف نبوده و استان از این فرصت بهرهمند بوده است. در مصاحبه قرار گذاشتیم تا چند نوبت دیگر و در مورد مباحث متنوع این حوزه با وی گفتگو داشته باشیم و قسمت اول را به معرفی مرکز رشد ICT پارک علم و فناوری خراسان و نحوۀ حمایتهای دولتی این نهاد از استارتاپها اختصاص دادهایم.
مکانی برای حمایت از ایدههای ناب ICT دانش بنیان
علی جاهدی مجموعه پارک علم و فناوری خراسان را به عنوان بازوی توسعۀ فناوری وزارت علوم در استان که هشت مرکز رشد تخصصی دارد، معرفی میکند و میگوید: «مرکز رشد ICT پارک علم و فناوری خراسان یکی از بزرگترین و باسابقهترین مراکز رشد تخصصی کشور در این حوزه است که از سال ۱۳۸۴ شروع به فعالیت و تاکنون توانسته از ایجاد بیش از ۱۴۰کسب و کار استارتاپی و پایدار حمایت کند.
هدف اصلی این مرکز توسعه کسب و کارهای دانشبنیان ICT در شرق کشور و ایجاد ارزش افزوده و خلق اشتغال پایدار در این حوزه است. |
جاهدی در جواب به این سوال که چرا شاخصهای پذیرش در این مرکز رشد آنقدر سخت است؟
بیان میکند که با توجه به اینکه دفتر پذیرش این مرکز، تعداد بسیار زیادی تقاضای بررسی و پذیرش را دریافت میکند، لیکن با هدف ارائه خدمات کیفی و تمرکز بر توانمندسازی ایدهها و تیمهای دارای پتانسیل تجاریسازی بیشتر، تعداد پذیرشهای سالیانه این مرکز را همانند سایر مراکز تخصصی مشابه در دنیا محدود کردهایم. البته سختی شاخصهای پذیرش به معنای سختی فرآیند نیست و همه متقاضیان میتوانند تقاضای بررسی خود را به صورت کاملا الکترونیکی و بدون هیچ هزینهای برای دفتر پذیرش این مرکز ارسال و در همین قالب الکترونیکی هم پیگیری کنند.
فرآیند پذیرش و شاخصهای آن
وی در توضیح فرآیندهای پذیرش و شاخصهای آن افزود: فرآیند پذیرش در این مرکز به صورت فصلی است و علاقهمندان میتوانند فراخوانهای پذیرش فصلی را از کانال تلگرامی ictincubator@ دریافت و از طریق آدرس portal.kstp.ir تقاضای بررسی خود را همانطور که عرض شد به صورت کاملا الکترونیکی برای پذیرش در مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات ثبت کنند. در پایان هر فصل و در یک رقابت استارتاپی و در قالب یک جلسه ارائه حضوری بررسیها صورت گرفته و استارتاپهای برتر میتوانند همانند سایر اعضا از خدمات و حمایتهای این مرکز بهرهبرداری کنند.
برخی شاخصهای اصلی ارزیابی و پذیرش در این مرکز، ترکیب و ویژگیهای تیم کاری معرفی شده و میزان نوآوری، فناوری و قابلیت تجاریسازی آن ایده و میزان پیشرفت فرآیند طراحی و تولید نمونه اولیه محصول است. همچنین همکارانم در دفتر پذیرش با شماره تلفن ۰۵۱۳۵۰۰۳۵۱۳ آماده پاسخگویی به ابهامات احتمالی کارآفرینان جوان هستند.
حمایتها و خدمات قابل ارائه به اعضای مرکز رشد
مدیر مرکز رشد آیسیتی پارک علم و فناوری خراسان حمایتها و خدماتی را که به اعضای این مرکز رشد میشود، اینگونه شرح میدهد: خدمات مختلف و متنوعی در این مرکز برنامهریزی شده است که غیر از معافیتهای مالیاتی موجود برای این اعضا، مهمترین خدمات قابل ذکر، آموزشها و مشاورههای تخصصی کسب و کاری مانند: مدیریت کسب و کار، بازاریابی الکترونیکی، مباحث حقوقی تجارت و بینالملل، مدیریت مالی و سرمایهگذاری، بیمه و مالیات، طراحی مدل کسب و کار و بیزینس پلن یا طرح کسب و کار، شرکت در مناقصات و…، پروژهیابی، شبکهسازی و همافزایی، اعتباربخشی، ارائه فضای استقرار و جذب سرمایهگذار و… است.
جاهدی در ارتباط با تأمین مالی کسب و کارهای حاضر در پارک علم و فناوری افزود: البته تامین مالی از طریق منابع مالی مختلف نیز از دیگر خدماتی است که در صورت نیاز میتوان ارائه کرد. در سال گذشته همین اعضا توانستند بیش از ۳۰میلیارد ریال تسهیلات ارزانقیمت از مجاری و کانالهای مختلف با حمایت و معرفی این مرکز دریافت کنند. در سال گذشته مذاکرات و پیگیری بسیار زیادی در این راستا وجود داشت که خوشبختانه توانستیم برای ۹استارتاپ از این مجموعه موفق به جذب سرمایهگذار شویم.
خدمات و حمایتهای رایگان
وی در جواب به این سوال که آیا در ازای خدمات و حمایتهایی که صورت میگیرد، هزینه یا درصدی از مالکیت استارتاپها دریافت میشود یا خیر، عنوان کرد: همانطور که پیشتر عرض کردم این مرکز رشد همانند دانشگاههای دولتی کشور، بخشی از وزارت علوم است و بر خلاف مراکز رشد خصوصی و شتابدهندهها، عضویت و پذیرش در این مرکز رشد کاملا رایگان بوده و از اعضا هیچ درصدی از مالکیت دریافت نمیشود و کل مالکیت مادی و معنوی ایدهای تجاریسازی شده در این مجموعه متعلق به صاحبان آن استارتاپ است.
خدمتی برای همه
علی جاهدی با اشاره به اینکه خدمات ارائه شده برای دیگر کسب و کارها که از طریق فرآیند پذیرش فصلی نتوانستند به پارک وارد شوند قابل ارائه هست افزود:سایرین نیز میتوانند از خدمات آموزش و مشاوره این مرکز البته با هزینه مناسب استفاده کنند که اطلاعات آن در کانالictincubator@ در دسترس است.
منتشر شده در: