اگر به دنبال یادگیری از تجربیات کارآفرینان بزرگ دنیا هستیم، کتاب “کفش باز” نمونه ای از بهترین این کتابهاست. کتاب کفش باز روایتی از زندگی یک کارآفرین بزرگ آمریکایی به نام فیل نایت است.کارآفرینی که توانست برند محبوب و مشهور جهان یعنی نایک (Nike) را به وجود آورد. کتاب کفش باز ،روایتگر پستی ها و بلندی های زندگی فیل نایت و پیروزی هایی که او در این مسیر تا رسیدن به هدف نهایی داشت را به تصویر می کشد. این کتاب توانست در سال ۲۰۱۶ عنوان بهترین کتاب حوزه ی مدیریتی را از سایت آمازون کسب کند.
مروری بر کتاب “کفش باز”
داستان کتاب کفش باز با شروع روزی آغاز می شود که فیل نایت همانند روز های گذشته کفش هایش را می پوشد تا به دویدن روزانه خود برود. فیل نایت، علاقه زیادی به دویدن داشت و رویایش این بود که به ورزشکار بزرگی تبدیل شود. اما این آرزوی او به واقعیت تبدیل نشد. فیل نایت در سن ۲۴ سالگی با توجه به اینکه تلاش زیادی هم کرده بود این حقیقت را پذیرفت و از آن به بعد به این موضوع فکر کرد که چگونه می تواند بدون اینکه ورزشکار حرفه ای باشد، ورزشکار بودن را احساس کند. در این فکر بود که ناگهان ایده ی ارائه ی نوعی کفش مخصوص دوندگی به کارخانه های تولید کفش ژاپنی خطور کرد.
کتاب کفش باز می خواهد این موضوع را درک کنید که برای موفق شدن نیازی نیست که یک فرد منحصر به فرد باشید و یا اینکه جایگاه خاصی داشته باشید یا موقعیت مکانی خوبی داشته باشید. این کتاب روایت دست یافتن به آرزوها و رویاها، اجرایی کردن ایده ها و شکست خوردن و دوباره تلاش کردن، کشف استعداد و بهره گرفتن از آن می باشد. این کتاب مناسب هر فردی که خواهان رسیدن به موفقیت است، و همچنین راهنمایی عالی برای جامعه بزرگ کسب و کار و مدیریت است. در واقع کتاب کفش باز جنگیدن و رسیدن به آرزو ها را از فیل نایت به شما یاد می دهد.
این کتاب جز کتاب های حوزه انگیزشی به حساب می آید. در تمام طول داستان کتاب، سادگی و صداقت فیل نایت به چشم می خورد به طوری که دوست دارید تا آخر کتاب همراه او باشید. نوشته های این کتاب حس امید و انگیزه را در شما بیدار می کند. به گونه ای که این حس را به شما منتقل می کند که شما هم می توانید به موفقیت های بزرگی مثل فیل نایت برسید.
ویژگی های جذاب کتاب:
از ویژگی های جذاب این کتاب غیر از اشاره به جملات بزرگان کارآفرینی در دنیا، وجود جملات الهام بخش از خود مولف در آن است و ویژگی دیگر آن این است چون فیل نایت این داستان را با زبان خودش تعریف می کند. باورپذیری و تاثیرگذاری آن خیلی بیشتر است.
خواندن این کتاب به شکل جالبی به شما انگیزه و امید به حرکت در مسیر راه اندازی کسب و کار خودتان را می دهد.
۷ درس کلیدی کتاب برای یک مشاور کسب و کار
کتاب کفش باز” با متنی جذاب قصد دارد ضمن انگیزه بخشی به کارآفرینان امروز یا آینده، به کلیدی ترین تجربیات فیل نایت و برند Nike در مسیر پر افت و خیز کسب و کار اشاره کند. توجه به این نکات و انتقال آنها به کارآفرینان در زمان درست، می تواند یکی از مهمترین بهره برداری های یک مشاور کسب و کار از مطالعه این کتاب ارزشمند باشد. من به این نکات را در ۷ مورد اشاره میکنم:
-
رویای بزرگ داشته باشید، اما از قدمهای کوچک شروع کنید.
-
فیل نایت با فروش کفش از صندوق عقب ماشینش شروع کرد، اما هرگز چشمانداز جهانی شدن را از دست نداد.
-
نکته برای مشاور کسب و کار : به مشتریان خود بگویید که «رشد تدریجی» مهمتر از موفقیت یکشبه است.
-
-
شکست، بخش جداییناپذیر از مسیر موفقیت است.
-
نایکی چندین بار آستانه ورشکستگی را تجربه کرد اما هر بار قویتر بازگشت.
-
نکته برای مشاور کسب و کار : به کسبوکارها یادآوری کنید که «شکستها فرصت های ارزشمند یادگیری هستند»، نه پایانی بر راهشان!
-
- تیم مناسب، موتور محرکه موفقیت است.
– نایت افرادی مثل بیل باورمن (مربی دو میدانی در دانشگاه اورگان) را جذب کرد که مکمل مهارتهای او بود و جالب است بدانید ورود این فرد به این کسب و کار نقطه عطفی در Nike بود.
– نکته برای مشاور کسب و کار: در مشاوره مدیریت، تأکید کنید که ابتدا استخدام درست سپس آموزش مستمر
-
نوآوری را به فرهنگ شرکت تبدیل کنید.
-
طراحی و ارائه کفشهای مخصوص دو میدانی توسط Nike، صنعت ورزش را دگرگون کرد.
-
نکته برای مشاور کسب و کار : به مشتریان پیشنهاد دهید «هر محصول/خدمت باید یک مزیت منحصربهفرد داشته باشد و برای آن نیاز به نوآوری دارید.
-
-
نقدینگی را جدی بگیرید (حتی اگر فروش شرکت بالاست!).
-
Nike بارها به دلیل مشکلات مالی ناشی از عدم توجه به نقدینگی نزدیک بود ورشکسته شود.
- نکته برای مشاور کسب و کار : «حسابداری دقیق و مدیریت جریان نقدی» را اولویت شمارهیک کسبوکارهای کوچک قرار دهید.
-
-
رقابت سالم، شما را قویتر میکند.
-
رقابت با آدیداس و پوما، نایکی را به خلاقیت بیشتر واداشت.
-
نکته برای مشاور کسب و کار: به مشتریان بیاموزید که «به جای ترس از رقبا، از آنها یاد بگیرند».
-
-
برندسازی احساسی، شاه کلید دستیابی به مشتریان وفادار
-
Nike با شعار «Just Do It» یک ارتباط عاطفی با مشتریان ایجاد کرد. just Do It یک شعار نیست بلکه یک فلسفه است!
-
نکته برای مشاور کسب و کار: داستانسرایی (Storytelling) قدرتمندترین ابزار بازاریابی است و تلاش کنید یک حس خوب به مشتری بفروشید!
-
برخی از جملات منتخب کتاب کفش باز از سایر افراد:
یکی از نکات متمایز و جالب این کتاب اشاره به جملات بزرگان کارآفرینی دنیا در جای جای این کتاب است. مثلا:
در ذهن انسان مبتدی خیلی چیز ها امکان پذیر است،ولی در ذهن انسان باتجربه اما اندکی (شونریو سوزوکی)
ببین،حالا باید تمام تلاش ات را در دویدن به خرج بدهی تا بتوانی جایگاهت را حفظ کنی، اگر می خواهی پیشرفت کنی باید دو برابر سریع تر بدوی (لوییس کارول)
هیچ ایده ی درخشانی هیچ وقت تو اتاق کنفرانس پا به عرصه وجود نذاشته، اما ایده های احمقانه ی زیادی در اونجا از بین رفتن.
فیل نایت این کتاب را در دو بخش دسته بندی کرده است.که سرفصل های هر بخش به صورت یک سال میلادی نوشته شده است. بخش اول کتاب از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۵ است و بخش دوم کتاب از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۰ را روایت می کند و همچنین سال ۱۹۶۲ سالی که فیل نابت اولین اقدام را برای رویای بزرگش برمیدارد و به سفر دور دنیا می رود.
پیشنهاد بزرگان کسب و کار دنیا
بیل گیتس و وارن بافت که از ثروتمند ترین افراد دنیا و افراد مشهور در دنیای کسب و کار هستند کتاب کفش باز را بهترین کتاب در این حوزه می دانند به طوری که بیل گیتس درباره این اثر اینگونه می گوید: شما در مدت زمانی که مشغول خواندن کتاب هستید،این انتظار را دارید که فیل نایت با شکست سنگینی رو به رو شود در حالی که در سراسر جهان، لوگوی نایک در حال درخشیدن است.
این کتاب برای کسانی مناسب است که در اول راه ؛ راه اندازی کسب و کار مورد علاقه شان هستند و با چالش های زیادی دست و پنجه نرم می کنند. این کتاب حتی برای کسانی که از کارشان دلسرد شده اند نیز مناسب است و میتواند الهام بخش و مفید باشد.
اگر شما هم این کتاب را مطالعه کردید، لطفا نظرتون در مورد این کتاب را زیر همین یادداشت با دیگران به اشتراک بزارید.